Germenii, de la element de decor la superaliment

Germenii, de la element de decor la superaliment

În restaurante, profesioniștii le utilizează pentru decorarea farfuriilor. Delicate, cu tulpini firave și aducând un strop de verde în vecinătatea preparatelor, dau o notă de rafinament oricărei porții. Dar germenii nu sunt nicidecum doar un element modern de plating. Haideți să vedem cum îi obținem și cât de valoroși sunt!

germeni

Cum, cât și de unde?
Ne așteaptă pe rafturile dulapurilor frigorifice din marile magazine, dar putem să-i vedem crescând și în gospodăriile noastre, dacă respectăm câteva reguli.
Obținerea germenilor se poate transforma în experimentul familiei, din care copiii pot învăța prin practică, despre puterea miraculoasă a semințelor. Îndrăznește și tu! Este nevoie doar să le acorzi atenție zilnic.
Pentru reușită, sunt 3 reguli de bază:
– calitatea semințelor
– spălare zilnică
– bună drenare

– Cumpără semințe bio de la magazinele specializate, semințe care nu sunt tratate și vor încolți, cu siguranță, generând lăstari de bună calitate. La germenii bio, rata de încolțire este foarte mare, astfel încât dezamăgirea noastră să fie aproape absentă. Astfel, după prima operațiune reușită, vei avea satisfacția reușitei și vei dori să continui experimentul.
Într-un borcan cu volumul de 720 – 800 ml, pune 2 linguri de semințe special cumpărate și axoperă-le cu apă, astfel încât borcanul să se umple. Aceasta este etapa de hidratare ce durează până a doua zi dimineață. Acoperă borcanele provizoriu, fără să strângi capacele, ci doar ca să le ferești să cadă impurități și obiecte mici, în interior.

germeni

– După aproximativ 10 ore de hidratare, acoperi gura borcanului fie cu un strat de tifon și îl fixezi cu elastic sau cu ață, fie cu capac metalic cu sită, dacă găsești astfel de capace în supermarketuri. Scurgi apa și menții borcanul înclinat, ca să se scurgă bine. Speli semințele din nou și le lași să se scurgă timp îndelungat, înclinate (aproape la 45º), astfel încât semințele să nu se aglomereze pe tifon, la gura borcanului, ci să rămână pe pereții borcanului, pe cât posibil întinse într-un strat uniform. Astfel, semințele vor avea și aer (intră în borcan prin tifon) și, dacă dorim să germineze mai repede, le acoperim cu un șervet de bucătărie sau le păstrăm într-o cămară întunecată, dar bine ventilată.
– A doua zi, torni apă prin capacul perforat sau prin tifon și clătești din nou semințele. Spălarea zilnică a semințelor este necesară pentru a împiedica dezvoltarea microorganismelor. Vei observa deja primele semințe care au început să încolțească. Dacă nu faci această operațiune de clătire, vei simți un miros nu prea plăcut. Clătim astfel semințele cel puțin dimineața și seara. Dacă nu punem borcanele în poziție oblică, să se scurgă, semințele vor avea tendința să se mucegăiască.
– A treia zi procedăm la fel, iar de obicei nu este nevoie de mai mult de 3-4 zile pentru creșterea unor germeni de 2-3 cm care înmagazinează în firele lor delicate nutrienți cât pentru dezvoltarea unei plante.
– Germenii astfel obținuți rezistă în frigider și îi vom consuma în cel mult 2-3 zile — iată un alt motiv pentru care nu punem la încolțit mai mult de 2 linguri de semințe. Adăugăm germenii preparatelor reci, ca să profităm la maxim de valoarea lor nutritivă. Odată ce i-ai depozitat la rece și la întuneric, ei vor continua să crească într-un ritm ceva mai lent.
Dacă nu ți-au ieșit din prima încercare, întreabă-te care au fost cauzele și reia pregătirea germenilor cu voință pentru că merită orice efort. Nu te încumeta să cumperi amestec de germeni sau să realizezi chiar tu, în bucătăria proprie, un astfel de amestec, întrucât semințele au timp de germinare diferit și, în timp ce unii cresc în 3 zile, creșterea altora poate întârzia până la 6 zile, iar așteptându-i pe acești din urmă, primii apăruți vor crește prea mult.

germeni

Când îi folosim?
Utilizarea germenilor nu este o modă a secolului XXI; proprietățile lor benefice erau cunoscute încă de acum 5000 de ani, în Orient.
Astăzi, după ce li s-au studiat proprietățile, sunt adesea incluși în curele de detoxificare, în post sau ca adjuvante în dietele asociate anumitor afecțiuni. Integrăm germenii în alimentația noastră sau a întregii familii, pentru remineralizare și suplimente de vitamine în stare naturală, ușor de absorbit. Tocmai datorită înzestrării lor cu diverse minerale și vitamine, contribuie din plin la echilibrul endocrin și la tonifierea organismului .
Germenii pot fi consumați în salate, împreună cu pastele tartinabile vegetale, pe felii de pâine integrală prăjită sau cu iaurt. Pentru că nu știm ce efect au, în contextul dietei nostre, este bine să începem prin a consuma o lingură de vlăstari pe zi, mărind apoi, treptat, până la o porție de două linguri la o masă.Sunt o sursă de clorofilă proaspătă, fără conservanți sau aditivi și foarte la îndemână.
Pentru ca ei să ne ajute să ne schimbăm starea, crescându-ne nivelul de energie, este nevoie să îi consumăm cu regularitate, pentru o perioadă mai îndelungată. Dacâ te gândești să apelezi la aceste superalimente pe toată perioada postului, nu greșești. Prin aportul de fibre, previn constipația și contribuie la sănătatea sistemului digestiv și a celui cardiovascular.
Mulți dintre germeni conțin substanțe cu efect antiviral sau antibiotic.

O zestre impresionantă
Dacă ar trebui să vorbim despre un trend, o tendință, germenii de lucernă sunt cei mai căutați, poate și datorită prețului semințelor, mai mic decât al altor semințe cum ar fi cele de broccoli, de trifoi roșu sau de schinduf.
Prin consumul germenilor de lucernă, organismul are următoarele beneficii:
– este stimulată eliminarea de toxine și funcționarea ficatului
– remineralizare, întrucât sunt bogate în magneziu, calciu, fier, potasiu,
– se reduc valorilor glicemiei la persoanele cu diabet de tip 2
Germenii de lucernă fac parte din categoria superalimentelor, întrucât conțin antioxidanți, din belșug. Se mai numesc alfa-alfa și aroma lor aduce cu a alunelor.

sos

Germenii de ridichi au un gust picant, puternic și un efect de curățare a sângelui și de îmbunătățire a circulației. Un alt efect pozitiv al consumului de germeni de ridichi este cel vermifug. Prin efectul de curățare la nivelul rinichilor și de curățare a microcalculilor renali sau biliari, pielea devine mai strălucitoare.
Îi găsim adesea pe rafturile supermarketurilor: germenii de schinduf. Au o aromă asemănătoare amestecului curry — un blend indian de condimente. Datorită aromei lor specifice, germenii de schinduf nu se combină cu alții. Sunt bogați în fier forsfor și alte minerale, în mai mici procente.
Germenii de muștar sunt picanți, bogați în vitaminele A, C și minerale. Germenii de linte nu sunt foarte gustoși, au mai degrabă un gust neutru, ceea ce le conferă versatilitate, putând fi adăugați pentru un plus de proteine vegetale, fier și vitamina C, în preparate de consistența cremelor.
Germenii de broccoli sunt mai scumpi decât alte tipuri de germeni, însă sunt și foarte prețioși pentru sănătate: conțin sulforan, compus chimic ce se regăsește în familia cruciferelor și care previne formarea tumorilor. În germenii de broccoli găsim vitamina A, C, E, cei mai importanți antioxidanți din gama vitaminelor, precum și quercitina, despre care, de curând, s-a descoperit că ar putea inhiba multiplicarea virusurilor. Glutationul se adaugă “armatei” de luptători împotriva stresului oxidativ, dar contribuie și la detoxifierea ficatului.

germeni
Germenii de creson se regăsesc, de asemenea, pe rafturile supermarketurilor. Sunt excelenți la micul dejun, alături de ouă și salată proaspătă ori împreună cu alte verdețuri și sunt o alegere a celor care nu reușesc să obțină lăstari în borcane și își doresc totuși puțină verdeață la fiecare masă. Germenii de creson pot fi cultivați pe un strat fin de pământ și crescuți până ating înălțimea de 5-6 cm, apoi tăiați și utilizați la salate sau pentru a îmbogăți cu gust și culoare sosurile. Sunt ușor iuți, au un gust asemănător hreanului, sunt aromați și scot din monotonie orice platou sau preparat de iarnă.
Sunt de testat și germenii de morcov, de fasole mung, de quinoa albă sau roșie. Firavele vlăstare de plante sunt capabile să ne dea o mână de ajutor, pentru a preveni carențele nutriționale în sezonul rece sau în perioadele când luăm decizia să consumăm mai puține calorii și mai multe superalimente.

Text: Sonia Stanciu ; Foto: Guliver / iStock; 123RF

Citește și articolul de aici.

Abonare newsletter

Fii la curent cu noutatile PracticInBucatarie.ro!

Add Comment

+

Abonare newsletter

Fii la curent cu noutatile PracticInBucatarie.ro!