Vinetele – beneficii și savoare

Medicii nutriționiști ne spun că la o masă, jumătate din farfurie ar trebui să fie doar legume, așa vom reuși să ne menținem starea de sănătate. Una dintre legumele mult consumate, care este și sănătoasă și gustoasă, este vânăta.
Vânăta, sau pătlăgeaua vânătă (Solanum melongena) este originară din India de sud și Sri Lanka. Este consumată și în România în diferite preparate. Deși sunt considerate legume, vinetele, de fapt, sunt fructe și fac parte din aceeași familie cu roșiile și cartofii. Se spune că vânăta are cea mai mare concentrație de nicotină dintre toate legumele. 10 kilograme de vinete egalează nicotina conținută într-o țigară.

Foto: Arhiva Burda Romania

Scurt istoric și câteva date importante

Este o plantă crescută pentru fructul ei alb sau violet, cultivată în țările din Asia de sud și de est încă din preistorie, dar cunoscută de lumea occidentală abia acum 1500 de ani. Se spune că a fost adusă prin Marea Mediterană, de către arabi, la începutul Evului Mediu. China este primul producător de vinete din lume, după care vin India, Egipt, Turci și Japonia. Ca o curiozitate, în urma studierii unor pergamente din secolul V, femeile din China făceau o vopsea din coaja vinetelor, cu care se spălau pe dinți până căpătau o nuanță gri.
Plantele sunt elongate, ovoidale, lungi de 12-25 cm și late de 6-9 cm. În India și alte zone din Asia, vânăta seamănă cu ouăle de găină, ca mărime și culoare. Culoarea variază de la alb, galben, roșu, violet, indigo, chiar negre. De exemplu vânăta chinezească are formă de castravete mai îngust și puțin curbat. Fructul nu este folosit crud, deoarece nu are un gust prea plăcut, dar gătit are o textură deosebită și capătă un gust foarte bun.
Având un gust amărui foarte mult timp nu a fost consumată, considerându-se că aduce nebunia, lepra și cancerul. În Anglia, vinetele erau denumite „merele dragostei„ deoarece se credea că au proprietăți afrodisiace. Iar în perioada Renașterii, în Italia, era numită „mala insana„ (mărul nebuniei). Nu este bine să fie consumate prăjite (ci la grătar sau sub formă de salată) deoarece se distrug multe substanțe nutritive ale acestora și generează substanțe toxice, cancerigene.
Înainte de preparare, este bine ca vinetele să fie sărate puțin și lăsate în repaus pentru a putea elimina lichidul amărui. Este de reținut, că pentru consum, vinetele trebuie să ajungă la maturitate, cele tinere au un potențial toxic mai mare, având un conținut mai mare de solanină. De aceea, după sărare și eliminarea lichidului amărui, vintele trebuie să fie spălate. Din cauza solaninei, vinetele pot înrăutăți simptomele artritei, reumatismului și ale altor boli inflamatorii. Este bine ca vintele cumpărate să fie consumate imediat, cu cât stau mai mult se amărăsc mai tare. Pot fi păstrate în frigider maximum o săptămână.

Zacusca cu vinete
Foto: Mihai Nicolae – Burda Romania

Câteva beneficii oferite de vinete pentru sănătate

În primul rând trebuie spus că vinetele conţin fier, calciu și alte minerale, nutrienţi esenţiali sănătăţii corpului nostru.
De asemenea, vinetele conţin anumiţi fitonutrienţi esenţiali care îmbunătăţesc circulaţia sângelui şi hrănesc creierul. Dar, trebuie să se știe că, aceşti nutrienţi există în cantităţi mai mari în coaja vinetei, aşa că nu o aruncaţi.
Conţinutul crescut de fibre din vinete protejează tractul digestiv, împiedicând astfel apariţia cancerului de colon.
Vinetele sunt recomandate şi în dietă, deoarece sunt sărace în calorii. O singură vânătă conţine 35 de calorii și nu conţin grăsimi dar au un conţinut mare de fibre care te ajută să te saturi repede, fără să mănânci mult.
Vinetele sunt folosite pentru a controla diabetul. Cercetările recente au demonstrat acest lucru, datorită cantităţii mari de fibre şi a nivelului scăzut de carbohidraţi solubili din acestea.
De asemenea, vinetele au grijă şi de inima noastră. Pot reduce nivelul de colesterol „rău”, dar trebuie gătite în aşa fel întât să beneficiezi de toate calităţile lor. Vinetele prăjite în ulei lasă foarte multă grăsime şi sunt greoaie pentru stomac. În schimb, coapte la 400 grade Celsius, acestea au un gust mult mai bun şi nici nu îngreunează digestia.
Vinetele sunt bogate în bioflavonoide, antioxidanţi puternici care ajută la reglarea tensiunii arteriale şi previn depunerile de colesterol pe pereţii vaselor de sânge.
Consumul regulat de vinete ne scapă de cheagurile de sânge, datorită vitaminei K şi bioflavonoidelor, care întăresc vasele de sânge. Astfel este redus semnificativ riscul de infarct şi accidente vasculare cerebrale. Vinetele conțin 95% apă, vitaminele C, K și B6, fosfor, cupru, tiaminp, magneziu, niacină și acid pantotenic.
S-a constatat că și frunzele și rădăcinile lor sunt folositoare. Acestea sunt stoarse sau se pot fierbe, rezultând un tonic pentru gât, sunt bune și pentru astm, boli de piele, probleme de stomac, tuse, dureri de picioare, anorexie, dureri de dinți.

De reținut!

Perioada lor de recoltare este luna iulie, dar în zilele noastre aceasta poate fi cultivată în sere, deci poate fi consumată în orice anotimp. Când mergem la piață și cumpărăm vinete trebuie să ținem cont de câteva reguli. Vânăta trebuie să fie coaptă, de culoare aproape neagră, lucioasă și pufoasă, de mărime mijlocie. Cele mari au multe semințe, iar cele mici, verzui, care nu sunt coapte suficient, sunt amărui.
Pentru perioada în care nu avem posibilitatea să cumpărăm vinete proaspete, se pot congela, coapte fiind înainte. Însă, ele pot fi păstrate doar 5 luni, după care își pierd total proprietățile benefice pentru sănătate. Important este de știut că o porție de vinete coapte, ținute la congelator, nu trebuie mâncate în mult ulei, deoarece au capacitatea de a absorbi uleiul și devin greu de digerat.

foto: Mihai Nicolae – Burda Romania

Vânăta este o legumă folosită într-un număr mare de rețete gastronomice. Se poate prepara o salată delicioasă, la care, pentru a fi mai ușor digerabilă, se poate adăuga dovlecel fiert și pasat, sau în amestec cu maioneză și usturoi pisat. Se poate prepara o mâncărică de vinete, cu puțin usturoi, care îi dă savoare. Foarte gustoase sunt vinetele coapte pe grătar. Se pot face rulouri cu felii de vânătă având ca umplutură carne sau legume. Vinetele pot fi umplute cu carne, legume, sau brânzeturi și preparată la cuptor. Se pot face tarte cu vinete sau în aluat fraged. Vinetele pot fi folosite la musaca, făcute pane sau se pot prepara chifteluțe (la care se mai adaugă dovlecel, păstârnac, rădăcină de pătrunjel, morcovi, țelină, verdeață). Zacusca, o mâncare românească foarte gustoasă, este făcută în special cu vinete, acestea dându-i un gust aparte și de care ne bucurăm în timpul iernii. Sigur, sunt foarte multe rețete, în bucătăria românească și în cea din alte țări care folosesc vinetele, dar spațiul nu ne permite să le enumerăm pe toate. Intră aici și aici, vei găsi rețeta unui preparat cu vinete.
Consumați vinete, sunt gustoase, sănătoase, dar nu trebuie să faceți exces.

Articol scris de Dorina Alexandrescu

Add Comment