Câte ceva despre fasolea boabe

Cine nu a mâncat fasole? Că este vorba despre fasolea boabe, ca este vorba despre fasolea verde (păstăi). Pare banal să vorbești despre fasole, poate considerăm că nu mai este nimic de spus despre acest aliment pe care aproape toată lumea l-a consumat.
Să vedem ce-i cu fasolea asta! Provine din America de Sud, America Centrală și India. Se pare că fasolea boabe a fost folosită încă din antichitate de greci și egipteni, iar denumirea științifică este Phaseolus vulgaris. În Europa a fost adusă de spanioli, iar datorită gustului bun și a calităților sale nutritive, s-a răspândit rapid. La noi în țară a fost adusă în secolul XVIII. După cum știți fasolea a fost un aliment de bază a țăranului român, fiind și astăzi folosită în cantitate destul de mare. Nu este o legumă pretențioasă, putând să se dezvolte în terenuri sărace, adaptată și la clima temperată.
Fasolea conține vitaminele A, B6, B12, C, K, calciu, magneziu, acid folic, fier, fosfor, zinc, potasiu, seleniu. Fasolea boabe poate înlocui cu succes carnea, deoarece conține proteine, este sățioasă, sănătoasă și hrănitoare. Se cunosc cca. 30.000 de soiuri de fasole, din care peste 500 de soiuri cultivate în diferite zone. Deci avem de unde alege.

Foto: Practic in bucatarie, Mihai Nicolae

Bună pentru sănătatea noastră

Fasolea este foarte sănătoasă și poate fi consumată în lupta împotriva unor boli, unele dintre ele destul de grave.
– Conform studiilor făcute la Institutul American de Cercetare a cancerului, fasolea boabe este de mare ajutor în lupta împotriva cancerului.
– Extractele de boabe de fasole, în special a boabelor albe, ajută la pierderea în greutate fără niciun efect asupra masei corporale, prin inhibarea alfa-amilazei, importantă pentru digestie. Boabele au un conţinut ridicat de fibre şi proteine, care dă o stare de saţietate mai repede. Ele sunt, de asemenea, alternativă vegetariană perfectă pentru construirea masei musculare, în ceea ce priveşte conţinutul de proteine.
– Contribuind la pierderea în greutate, fasolea ajută în lupta împotriva diabetului zaharat. Extractul de fasole albă induce o scădere a zahărului din sânge în timpul pierderii în greutate, oferind duble beneficii. Amidonul din fasole eliberează lent carbohidraţii, astfel durata digestiei fiind mai mare, rezultă o posibilă creştere treptată a zahărului în sânge, care ajută la diabetici.
– Institutul Naţional Heart, Lunch and Blood a propus un plan de dietă numit “DASH”. Este o dietă cu puține grăsimi, sodiu, carne roșie și dulciuri, dar care conține fasole. Dieta este foarte bună pentru tratarea hipertensiunii arteriale. Se poate consuma aproximativ trei porții de fasole pe saptamână, împreună cu alte alimente, fasolea fiind o sursă bogată de proteine, fibre și magneziu.
– Cred că toată lumea a avut episoade minore de uitare, care nu par a fi o problemă uriașă. Dar, ele pot fi indiciul unei probleme neurologice. Aceste situații pot fi evitate, consumând fasole, ele fiind provocate de deficiența de tiamină (vitamina B1), mai ales la alcoolici. Tiamina se găsește în fasole, această vitamină fiind legată de nivelurile de acetilcolină, un neurotransmiţător important pentru memorie. Deci boabele de fasole contribuie la sănătatea cognitivă şi o memorie mai bună.
Migrenele pot fi deranjante și, uneori, dificil de trăit cu ele. Una dintre cauze este fluctuația nivelului de zahăr. Fasolea, având un indice glicemic mai mic, determină o creștere mică a nivelului de zahăr în sânge, eliberează încet energie, astfel reduce șansele apariției migrenelor.
Sănătatea proastă a oaselor poate fi cauzată de o deficiență în proteine, magneziu şi zinc. Toate acestea pot fi remediate prin includerea fasolei, printre alte alimente, în dieta noastră. Boabele de fasole sunt o sursă foarte bună de proteine.

Foto: Arhiva Burda Romania

– Și viitoarele mămici, în timpul sarcinii, au nevoie să consume fasole boabe, preparate sub diferite forme, pentru conținutul mare de fier. Însă, nivelul de fitat din fasole reduce absorbția masivă a fierului. Fasolea boabe poate ajuta la evitarea unor defecte fetale prin evitarea deficitului de acid folic, atât la mamă cât și la copil.
Cu toate acestea, consumul boabelor de fasole, de către mamele gravide, nu trebuie să fie în exces, mai întâi trebuie întrebat medicul dacă le puteți include în dietă.
– Boabele de fasole conțin o mare cantitate de potasiu, care contribuie la sănătatea inimii. Un factor major de risc pentru atacul de cord şi paralizie este nivelul ridicat de homocisteină. Acest nivel poate fi reglat prin conţinutul de acid folic găsit în fasole.
– Fasolea uscată conţine o cantitate mare de fibre alimentare, care ar putea ajuta la reţinerea apei în scaun, astfel se elimină riscul de constipaţie. Fibrele având o perioadă mare de timp pentru a fi digerate, este indicat să consumați fasole și apoi să beţi mai multă apă, pentru a da un impuls digestiei.
Atenție! Fibrele din boabele de fasole ar putea agrava simptomele de constipație, mai ales la cei cu colon iritabil.
– Deoarece fasolea boabe conține o mare cantitate de fier, prin consumarea acesteia vom fi mai energici, nu vom mai avea acea stare de oboseală permanentă și sunt un remediu pentru anemie.
Ca să concluzionăm, fasolea boabe este sănătoasă, ne ajută la întreținerea stării de bine, însă nu trebuie consumată în exces.

Câteva tipuri de fasole boabe

– fasolea neagră, bogată în magneziu;
– fasolea „black-eyed peas„, mai greu de găsit la noi, este o sursă de acid folic;
– fasolea Northern, o sursă de calciu;
– fasolea clasică, cu suprafața roșiatică și interiorul alb, este o sursă de proteine și acizi grași esențiali omega-3;
– fasolea albă, conține o cantitate mare de potasiu;
– fasolea Pinto, cu boabe maro, care conține fibre și proteine;
– fasolea Adzuki, cu boabe mici de culoare roșiatică, indicate pentru zacusca de fasole;
– fasolea Cranberry, cu boabe albe și pătate roșiatic;
– fasolea verde (păstăile), o sursă de proteine.
La care se pot adăuga și alte soiuri de fasole, mai mult sau mai puțin întâlnite de noi, românii.

Cum putem consuma fasolea

Cine nu a făcut o iahnie de fasole, sau mai bine o iahnie de fasole cu ciolan sau cu cârnați afumați (intră aici și vei găsi o rețetă deosebită de iahnie de fasole cu crochete de rasol)? Cine nu a pregătit o fasolică bătută, cu usturoi pisat în ea, iar deasupra pusă puțină ceapă călită amestecată cu un vârf de cuțit de boia de ardei, să-i dea culoare și savoare? Cine nu a făcut o ciorbiță de fasole (dulce sau acră), eventual servită în pâine de casă? Sau o salată din boabe de fasole de diferite culori, o adevărată feerie, ori salată de „icre„ din fasole boabe fiartă, bătută și apoi preparată la fel ca icrele, ori zacuscă cu fasole boabe, o specialitate românească, deosebit de gustoasă. Oricare variantă de preparare alegi, fasolea boabe este un deliciu!
Cu toate că fasolea a fost denumită „mâncarea săracului”, este considerată unul dintre cele mai hrănitoare alimente, este sănătoasă, ușor de preparat, ușor de păstrat pentru o perioadă lungă, este un bun fertilizator, deoarece eliberează azot în pământ. Este bună la casa omului. Așa că, nu evitați să cultivați și să consumați acest aliment.

Articol de Dorina Alexandrescu

Add Comment