Nu amânați să beți apă, ori de câte ori aveți senzația de sete

Foto: 123 rf

Dr. Dragoș Cătălin Dănescu
Centrul medical „Dr. Dan Furtună”

În legătură cu consumul de apă s-au făcut diferite studii, unele sugerând că nu este nevoie să bem apă, dacă nu ne este sete, idee care i-a încântat pe cei ce nu reușesc să aducă un aport hidric minim necesar, pe parcursul unei zile. Contradicțiile din lumea științifică ne fac să ne punem mai multe întrebări în legătură cu obiceiurile noastre zilnice. Este sau nu necesar să consumăm o anumită cantitate de apă zilnic?

La aceste stăruitoare întrebări a avut amabilitatea să ne răspundă domnul dr. Dragoș Cătălin Dănescu  de la Centrul Medical „Dr. Furtună Dan” din București

 

1. Stimate domnule doctor, este important să consumăm lichide? 
Aproximativ 60% din organismul uman este compus din apă. Apa transportă substanțele nutritive și oxigenul către celule, ajută la dizolvarea mineralelor și a altor nutrienți, astfel încât acestea să poată hrăni origanismul. Previne constipația, fluidizează și ajută la eliminarea reziduurilor din organism. Apa are și rol de protecție a organelor și țesuturilor, ajută la reglarea temperaturii corpului și la umectarea țesuturilor de la nivelul ochiului, limbii și nasului. Deci rolul apei este vital pentru starea de bine a întregului organism. Un consum redus de lichide duce la deshidratare, iar aceasta pune în pericol buna funcționare a creierului, afectează producția de hormoni, articulațiile, căile respiratorii, digestia. Deshidratarea creează probleme și la nivelul pielii care devine mult mai vulnerabilă la factorii de mediu. Și exemplele efectelor negative ale deshidratării pot continua.

Foto: 123 rf

2. Care este cantitatea optimă de lichide ce trebuie consumate?
Nu există un necesar de lichide universal acceptat. În timp s-au făcut numeroase studii legate de cantitatea de apă necesară organismului, dar acestea au furnizat rezultate variate. Cred ca important de știut este faptul că necesarul de apă diferă de la o persoană la alta, în funcție de sex, greutatea corporală, starea de sănătate, activitatea zilnică și chiar de zona în care locuiește. Cum este lesne de înțeles, deshidratarea se produce mai rapid în cazul persoanelor care locuiesc în zone cu temperaturi ridicate. Astfel, cantitatea de lichide necesară depinde și de anotimp.
Orientativ, având în vedere faptul că aproximativ 20% din lichidele consumate vine din alimentație, aș spune ca 2 litri de apă pe zi pentru femei și 2 1/2 litri pentru bărbați asigură necesarul de hidratare al organismului pentru o persoană adultă, ce are o stare de sănătate bună și depune un efort mediu.

Foto: 123 rf

3. Vorbim doar despre apă sau includem ciorbe, sucuri, compoturi în categoria lichidelor ce trebuie consumate într-o zi?
Cum spuneam, o cincime din apa consumată se află în alimente. Desigur, o alimentație mai bogată în lichide (ciorbe, compoturi, lapte, ceai) ajută mult la hidratarea organismului. Chiar și sucurile și cafeaua contribuie la necesarul zilnic de lichide, dar ele conțin și alte substanțe (zaharuri, cofeină) care le fac periculoase când sunt în exces. Astfel, apa rămâne cea mai bună sursă de hidratare a organismului, fie că o luăm din alimente sau că o consumăm direct.

4. Ce organe au de suferit când nu asigurăm un consum optim de lichide?
Toate. Practic nu există organ care să nu sufere din lipsa de apă. Creierul însă poate fi afectat semnificativ, iar simptomele care apar sunt tulburări de memorie, de concentrare, stare de confuzie.

Foto: 123 rf

5. Cum e bine să repartizăm consumul de lichide pe parcursul zilei?
Este bine să repartizăm consumul de lichide în funcție de activitățile noastre zilnice – la fiecare masă, între mese, atunci când facem sport. Sportul conduce la eliminarea unei cantități mari de lichide din organism, în special prin transpirație, astfel că este bine să consumați apă înainte, în timpul și după ce efectuați exerciții fizice. Și, desigur, nu amânați să beți apă ori de câte ori aveți senzație de sete.

6. La ce temperatură să bem lichidele?
Unii specialiști susțin ideea că apa la temperaturi scăzute încetinește activitatea sistemului digestiv prin scăderea fluxului sangvin la nivelul stomacului și al intestinelor și prin încetinirea secreției de enzime. Apa la temperatura camerei este mai bine absorbită în organism și permite o hidratare de mai lungă durată.
Alți specialiști consideră că apa rece de fapt accelerează activitatea stomacului și permite o rehidratare rapidă.
Ceea ce este important însă, este consumul de apă în sine. Fie că este la temperatura camerei sau ceva mai rece, apa consumată zilnic trebuie să acopere necesarul de hidratare al organismului.

Interviu realizat de Sonia Stanciu, publicat în PB 11/2019

Add Comment