Bere artizanală 
100% românească

Foto: François-Xavier D’Hollander & Ionuț Stoian – fondatori One Beer Later

 

Stăm de vorbă cu François‑Xavier D’Hollander, 
unul dintre fondatorii One Beer Later

Povestiți-ne cum ați început afacerea, cum merge acum și în ce direcție vreți să o mai dezvoltați?
Știți cum se întâmplă cu visurile pe care le ai de ceva timp și pentru care apare un moment să se îndeplinească? One Beer Later era o dorință mai veche, visam să dețin propria fabrică de bere artizanală, pentru că provin dintr‑o familie de berari, așa că poate a fost firesc să‑mi doresc să dezvolt o afacere în această direcție. În plus, am lucrat într‑o fabrică de malț în România pentru câțiva ani și am fost astfel aproape de domeniul berii o lungă perioadă de timp.
Ideea din spatele One Beer Later s‑a concretizat la un concurs de enduro, acolo unde l‑am cunoscut pe asociatul meu, Ionuț Stoian. Atunci i‑am spus lui Ionuț despre dorința de a dezvolta un business pe zona berilor artizanale. La 6 zile după această discuție, compania a fost creată. 6 săptămâni mai apoi, am venit în România cu toată aparatura necesară și în 6 luni fabrica era gata să producă o bere 100% românească ‑ One Beer Later. Practic, pe piață suntem prezenți de la finalul lui 2017.
Businessul merge bine, e în creștere, suntem mulțumiți de cum decurg lucrurile. Începutul a fost mai greu, ce‑i drept, piața berilor artizanale fiind în dezvoltare, iar conceptul încă puțin cunoscut publicului. Între timp, piața a evoluat, au apărut din ce în ce mai multe evenimente de profil și festivaluri, lumea începe să cunoască berile artizanale, să ne cunoască și pe noi, să ne aleagă și să ne prefere.
În viitor ne dorim să producem noi sortimente de bere artizanală, 100% românească, de calitate, și să reușim să creștem vânzările până la capacitatea maximă de producție pe care o putem atinge. Mi‑aș dori să devenim o marcă emblematică pe segmentul berii craft din România.

Cine sunt clienții voștri?
Consumatorii noștri iubesc berea bună, apreciază calitatea produselor noastre, aleg să consume beri speciale și vor să susțină brandurile românești. Cu ei ne întâlnim la festivaluri, ne cumpără berile din marile lanțuri de magazine, dar sunt și cei care frecventează pub‑uri și restaurante și care se bucură să stea la o poveste cu prietenii în compania unei beri One Beer Later.

Cum trebuie să fie berea și cu ce o asociați?
Berea trebuie să te inspire. Povestea și numele One Beer Later așa au apărut. Dacă tot e un fapt că multe idei apar o bere mai târziu, ne‑am zis atunci de ce să nu ne folosim de această certitudine și să ne numim One Beer Later?
Berea poate fi asociată cu multe și devine o alegere subiectivă. O poți asocia cu un moment, cu o stare, cu un concept, cu un grup de prieteni, cu un loc sau cu o mâncare bună.

Cum v-a venit ideea de a produce bere? Și cum ați căpătat know-how-ul? Cum ați ajuns la sortimentele actuale?
Ideea acestei afaceri îmi aparține. Sunt producător de bere de 20 de ani și mereu mi‑am dorit să mă stabilesc în România și să am aici propria fabrică de bere artizanală. Este o pasiune moștenită din familie, dusă ani la rând de către tatăl bunicului meu, un belgian berar stabilit în Franța. Know‑how‑ul este, așadar, și din familie, dar și din activitatea pe care am desfășurat‑o mai apoi, ani la rând, când am condus cea mai mare fabrică de malț din sud‑estul Europei, cu sediul la Buzău. Berea pe care o producem este exact așa cum o văd eu, sortimentele pe care le vindem sunt alegeri subiective, gândite pentru mai multe gusturi. Unele sortimente sunt, de exemplu, produse în urma feedback‑urilor unor prieteni care și‑au dorit să se bucure de o bere artizanală bună și au fost curioși să vadă ce le pot oferi. Tind să cred că sortimentele pe care le deținem în acest moment pot satisface o gamă variată de gusturi. Oricine poate găsi în portofoliul nostru cel puțin o bere pe placul său.

De unde provin ingredientele?
Producem berea din ingrediente de cea mai bună calitate, în microfabrica noastră de la Buzău. Este una dintre puținele beri din zona craft care folosește malț românesc și ne mândrim cu asta! De altfel, noi ne ocupăm de toate fazele procesului de producție, de la fierberea mustului de malţ şi hamei, până la îmbuteliere.
Ca idee generală, One Beer Later este o bere nefiltrată și nepasteurizată, cu un procent de alcool scăzut, în jur de 5%. Cel mai recent sortiment al nostru este Because We Can, un Imperial Stout cu 9,5% alcool. Pentru toate sortimentele folosim drojdii cu un gust mai scăzut sau neutru, care lasă materiile prime să se exprime.

Cum ați obținut rețetele? Și cum creați altele noi?
Fiecare sortiment în parte e un produs unic, cu o rețetă specială. În acest moment, producem diverse sortimente de bere, de la Pale, Fruit și Amber Ale, la Stout, IPA și Lager. Einstein is Wrong, de exemplu, are note de pin și lămâie, Drink Different sau Perfect Reply au note florale, Wooow este o bere neagră cu aromă de cafea și de ciocolată, Fresh Restart are un gust fructat și răcoros datorită cojii de portocală, Jos Pălăria are note de grepfrut; iar în Rock’N’Beer simți aroma caramelizată și nota catifelată datorată spumei groase și dense. Nu în ultimul rând, cel mai recent sortiment ediție limitată pe care-l producem este Because We Can, o bere cu o poveste aparte datorită butoaielor de lemn în care se păstrează pentru a prinde gustul dorit. 4 tipuri de butoaie, ce imprimă aceleiași beri 4 personalități diferite.
Avem bere maturată în butoaie de Bourbon, ce imprimă berii aromă de caramel, vanilie și stejar, cea care a stat în butoaie de Scotch este îmbogățită cu un gust fin și o aromă ușoară de afumat, butoaiele de rom oferă aroma de stejar uscat și un gust cu tentă de espresso și, bineînțeles, de rom, iar cele în care anterior s‑a ținut coniacul conferă berii dulceața strugurilor și a ciocolatei cu lapte.
Eu stabilesc rețetele berilor, iar alegerea vine din mai mulți factori. Unul este experiența ca producător de bere, altul este feedback‑ul pe care‑l primesc de la cunoscuți și consumatori despre ce sortimente de bere artizanală și‑ar dori să găsească pe piață.
Rețeta pentru Einstein is Wrong, de exemplu, am creat‑o cu gândul la un prieten care nu mai băuse deloc bere artizanală până atunci, așa că am creat acest sortiment pentru a convinge chiar și gusturile neantrenate pe terenul berilor speciale ‑ o bere artizanală de culoarea chihlimbarului, mediu acidulată, cu note caracteristice de malț caramelizat, pin și lămâie, de la varietățile americane de hamei.

Sunt românii cunoscători de bere? Că amatori sunt, o arată statisticile.
În ultimii ani, piața berilor artizanale a evoluat, are tendința de a crește, însă, comparativ cu alte piețe europene, încă există potențial de dezvoltare. Observ o afinitate din ce în ce mai mare a consumatorilor pentru berile craft, însă la nivel de gust trebuie să lăsăm suficient timp pentru a încerca astfel de beri și a educa preferințele în materie de beri speciale. Oamenii sunt curioși să testeze, să încerce noi beri, noi produse, să afle cât mai multe despre arome și texturi, ceea ce nu poate decât să ne bucure. Câștigăm teren și acesta e un semnal pozitiv pentru piața berilor artizanale.

Ce fel de bere vi se cere?
În general, am observat o afinitate pentru berile cu gust fructat, cum e Fresh Restart, de exemplu, în care se găsește un gust fin de coji de portocale, sau pentru Jos Pălăria, ce aduce un gust cu note de grepfrut. În plus, sortimentul lager Rock’N’Beer lansat de noi în această vară se bucură de o creștere în preferințele consumatorilor. În general, avem un feedback pozitiv pentru toate sortimentele din portofoliul nostru și există consumatori pentru fiecare în parte.

Cum vă explicați avântul extraordinar pe care l‑au căpătat acum berile artizanale?
Publicul e în căutare de nou, e avid de a testa produse interesante, care au și‑o poveste în spate. De aici și dorința consumatorilor de a încerca berile artizanale, care sunt diferite atât din punct de vedere vizual, cât mai ales prin gust.

Ce vi se pare că lipsește acum de pe piața de bere de la noi?
Nu cred că lipsește ceva anume. Piața berilor din România e bine dezvoltată și nu duce lipsă de consumatori. Legat de berile artizanale, cred că o expunere mai mare în marile lanțuri de magazine ar fi un beneficiu. Asta s‑ar traduce în vizibilitate mai mare și diversitate la raft.

Care este gustarea care acompaniază în mod ideal o bere de‑a voastră? Cu ce nu ați asocia-o pentru nimic în lume?
Depinde mult de sortimentul de bere ales. Cele de tip Stout sau Amber Ale le văd asociate cu o friptură suculentă, de rață sau de miel, și chiar și cu un desert. Pentru Lager mă gândesc la o mâncare condimentată. Nu aș vedea niciodată o bere să fie băută alături de pește, dar e o opinie personală, până la urmă.

Cu ce băuturi se poate combina berea? Și cu ce băutură nu ați combina-o niciodată?
Berar fiind, nu pot să văd combinată berea cu niciun alt tip de băutură. Chiar cred că pentru a‑i simți cu adevărat savoarea, pentru a te bucura de aromele ei, de intenstitate, de textură, trebuie să o bei chiar așa cum este prezentată, fără niciun alt artificiu. Numai așa poți spune că poți simți gustul berii respective și o poți aprecia la adevărata valoare.

Add Comment