Hrănește-ți imunitatea!

Hrănește-ți imunitatea! Specialiștii epidemiologi par a fi de acord că nivelul de imunitate proprie este determinant pentru felul în care corpul nostru se poate manifesta în contact cu noul coronavirus. Nu se cunoaște însă cu certitudine vreun ingredient minune care să ne garanteze întărirea imunității față de covid. Nu ne rămâne decât să ne bucurăm cu sinceritate de oferta bogată de vară în privința ingredientelor care ajută la întărirea imunității. „Avem nevoie de toate grupele alimentare pentru a genera „combustibilul” sistemului imun, o supă de vitamine și minerale, de macronutrienți, fitonutrienți și fibră, compuși care se condiționează reciproc pentru a pune în mișcare rotițele unui proces incredibil de complicat” ne spune specialista Oana Bulzan.

imunitate

Foto: Oana Trifu Bulzan, expert în schimbarea stilului de viață, creator al conceputului HEAL www.oanatrifu.ro

Despre imunitatea umană nu se știe încă totul; iar dacă ne gândim la contextul pandemic actual, cu atât mai mult suntem pe un teren necunoscut. Prin urmare, tot ceea ce putem face este să ne asigurăm că avem o sănătate optimă și o imunitate echilibrată.
Pentru a ne susține sănătatea și implicit imunitatea, avem nevoie să ne întoarcem către natură, către alimentele de bază. „Nu mânca nimic din ceea ce stră-stră-bunica ta nu ar recunoaște drept mâncare“; spune Michael Pollan, încercând să definească ce înseamnă mâncarea spre deosebire de „produsul comestibil“.
În concluzie, trebuie să consumăm fructe și legume proaspete, de sezon, cât mai variate și mai colorate, proteine de calitate, cereale integrale și grăsimi bune în forma lor naturală.
Pe lângă acestea, aș menționa condimentele și ierburile care sunt frecvent uitate dar pline de vitamine, minerale și fitonutrienți, precum și alimentele fermentate (socată, murături, iaurturi) care au acțiune directă pe imunitatea digestivă.
Când vine vorba de suplimente, personal cred că ar trebui luate numai cu îndrumarea unui specialist, eventual în urma unor analize de sânge și/sau a unei anamneze detaliate.

 

salata

Există posibilitatea de a face excese inutile sau dăunătoare?
Când vine vorba de a-ți lua nutrienții din alimente, riscul este foarte mic. Ar trebui să mâncăm farfurii întregi dintr-un singur produs pentru a ne supradoza și chiar și atunci intră în discuție diferența între ce mâncăm și ce absorbim dintr-un aliment.
Din suplimente însă, există acest risc, mai ales că acum e moda „megadozelor“. Sigur că și acestea din urmă pot fi utile însă doar când există o monitorizare din partea unui specialist.

Crud sau gătit?
În cultura noastră salatele sunt greșit înțelese. Pentru noi, leguma crudă e mai mult decor decât fel de mâncare în sine. În realitate, salatele pot fi un fel de mâncare în sine, sățios și foarte gustos, cuprinzând toate grupele alimentare. În salate poți să adaugi, pe lângă celebrele frunze, și leguminoase boabe, măsline, cereale, pește sau carne, uneori chiar și fructe. De obicei, cu cât mai multe ingrediente adaugi, cu atât sunt mai gustoase.

legume

Însă unele legume sunt mai „ofertante“ atunci când sunt gătite. Morcovii oferă mult mai mult betacaroten în forma lor gătită. Vinetele sunt mai bogate în antioxidanți când sunt gătite, sparanghelul își pune la dispoziție vitaminele (A, C, E și folați) mult mai bine după ce este opărit.
Ardeiul gras ne oferă mai multă vitamina C când este crud, dar își pune le dispoziție antioxidanții din fitonutrienți atunci când este copt. Deci îl mâncăm în ambele forme.

Vara mâncăm aproape toți din plin roșii și pepene roșu. Uităm însă că tot în acest sezon avem la dispoziție toate cruciferele (broccoli, conopidă, varză, inclusiv varza kale care este plină de nutrienți), spanac, vinete, sfeclă, ardei gras șamd.
Între fructe, alături de pepene găsim fragi, coacăze, zmeură, vișine, prune, piersici, caise.
Toate sunt bune, fiecare vine la pachet cu un anumit beneficiu, iar dacă vrem să profităm de toată sănătatea pe care o are natura de oferit, trebuie să mâncăm câte puțin din tot.

salata

Salată de varză 
kale cu quinoa


Căutați în piețe producătorii români de varză kale sau chiar încercați să o cultivați în propria grădină, deoarece veți beneficia pe deplin de proprietățile ei numai dacă este foarte proaspătă.
Se amestecă frunze tinere de kale, rupte bucăți, quinoa fiartă în prealabil sau direct din conservă.
Pentru contrast adăugați un ingredient roșu: ardei gras, tomată sau chiar boabe de rodie. Se asezonează cât mai simplu.

Foto: arhiva personală, iStock/Guliver

Citește și articolul de aici.

Add Comment