Cât de sănătos este zahărul brun față de cel alb?

Zahar brun

Cu aspectul său caramelizat, zahărul brun se bucură de o mare popularitate. Se crede că zahărul brun este mai sănătos decât cel alb și, prin urmare, de preferat zahărului convențional de uz casnic. Dar în ce măsură?

Atât zahărul brun, cât și zahărul alb sunt obținute din sfeclă de zahăr sau trestie de zahăr. Pentru a face îndulcitorul din sfeclă de zahăr, aceasta se spală, se taie în bucăți și se fierbe. În urma acestui proces rezultă un sirop care, la rândul lui, este prelucrat și uscat până când apare zahărul brun, sub formă de granule. Pentru a obține zahărul alb de uz casnic din zahărul brun, granulele dulci se curăță din nou. Astfel apare culoarea albă, caracteristică zahărului alb. Zahărul brun este, prin urmare, un fel de precursor al zahărului alb.

Conține mai multe minerale

Zahărul brun are un indice glicemic mediu, la fel ca zahărul alb. Atât zahărul alb (zaharoza), cât și cel brun au indicele glicemic 70. Spre comparație, pâinea albă are un indice glicemic 90, așadar, mult mai mare. Fiind mai puțin rafinat, zahărul brun conține mai multe minerale și oligoelemente decât cel alb. Dar nici zahărul brun nu este sănătos în cantități mari și, prin urmare, ar trebui să fie consumat cu moderație.

Citește și: Care e problema cu zahărul? – Interviu cu Dr Diana Voican, medic pediatru 

Există vreo diferență în afară de culoare?

Da, gustul. Zahărul brun are un gust de malț, ușor caramelizat. În plus, varianta mai închisă la culoare se alterează mai ușor (conține mai multă apă decât varietatea albă). Zahărul brun este, cum spuneam, un produs intermediar, pe drumul către zahărul alb. În schimb, ambele zaharuri au același conținut de calorii și carbohidrați.

De ce îngrașă?

Zahărul de masă este digerat foarte rapid de către organism și provoacă o creștere puternică a nivelului glicemiei. Prin urmare, insulina reglează nivelul de zahăr din sânge. Dacă nivelul zahărului din sânge crește prea mult, insulina asigură depozitarea excesului în ficat și mușchi. De fapt, zahărul din organism este convertit în grăsime de două până la cinci ori mai repede decât amidonul. Acest lucru înseamnă că zahărul este convertit direct în grăsime corporală. Pe scurt, zahărul face ca organismul să nu mai poată fi detoxificat în mod corespunzător, ceea ce crește valorile lipidelor din sânge (trigliceride), deci îngrașă!

De ținut minte! Deoarece zahărul brun nu este la fel de fin ca zahărul convențional, el se dizolvă mai greu în apă, ceai sau cafea.

Zaharurile albe și cele brune nu prezintă nicio diferență în privința caloriilor. 100 de grame din ambele variante aduc fiecare în jur de 400 de kilocalorii.

Citește și: Dependența de zahăr: de ce apare și cum putem scăpa de ea

 

Text: Grigoriana Brujan

Sursă foto: iStock

Abonare newsletter

Fii la curent cu noutatile PracticInBucatarie.ro!

Add Comment

+

Abonare newsletter

Fii la curent cu noutatile PracticInBucatarie.ro!