Vitamina B12: cum ne ajută, unde o găsim, simptomele deficienței

model creier si radiografii

Vitamina B12 este esențială pentru buna funcționare a organismului, un deficit având efecte negative puternice asupra întregului corp, dar mai ales asupra creierului. Află cum este aceasta produsă, în ce alimente o găsim și când este cazul să luăm suplimente.

Cum este produsă vitamina B12?

Spre deosebire de alte vitamine, B12 este specială: nu este produsă de animale sau plante, ci de anumite bacterii. Mai exact, este sintetizată de unele bacterii din flora intestinală – valabil atât la oameni, cât și la alte animale.

Deși multe persoane cred că vitamina B12 provine de la carnea pe care o consumă, acest lucru este doar pe jumătate adevărat. Animalele de fermă sintetizează B12 la fel ca noi, nu o produc pur și simplu. Ele consumă apă netratată, sunt expuse la bălegar (în care se găsesc bacteriile respective) și primesc furaje fortificate cu vitamine (cu alte cuvinte, suplimente alimentare). Astfel, noi consumăm vitamina care a rămas prin organe după ce animalul a absorbit-o.

Importanța pentru organism

Vitamina B12 este extrem de importantă pentru organism. Ajută la crearea și reglarea ADN-ului, este implicată în formarea de celule roșii din sânge, iar funcționarea normală a creierului și a sistemului nervos nu poate avea loc fără ea.

Citește și: Hrană pentru creier sănătos. Ce să consumăm și ce să evităm

Cum își luau oamenii B12 în trecut?

vitamina b12 bacterii legume

Pe vremuri, oamenii puteau obține vitamina prin intermediul apei potabile și a alimentelor vegetale. În cazul apei, aceasta este acum tratată cu clor pentru a ucide bacteriile, inclusiv pe cele care sintetizează B12. Ceva similar se întâmplă și cu legumele și fructele pe care le consumăm. Pentru că în prezent sunt curățate mai eficient, iar solul este expus la mai multe antibiotice și pesticide, alimentele vegetale nu mai reprezintă o sursă potrivită pentru bacteriile care ne ajută. Desigur, nu negăm că practicile moderne de igienizare au beneficii însă, după cum tocmai am arătat, reprezintă și un factor care ne obligă să luăm vitamina B12 din altă parte.

Cum își iau oamenii B12 în prezent?

Așa cum spuneam la începutul articolului, animalele obțin vitamina la fel ca noi. Odată ajunsă în organismul lor, aceasta este stocată în ficat și mușchi, iar o parte ajunge și în ouă sau lapte. Astfel, persoanele care consumă carne, ouă sau lactate pot obține vitamina B12 prin intermediul acestora. Sursele naturale de B12 includ alimente vegetale fermentate, precum tempeh (un aliment tradițional javanez făcut din soia) sau alimente derivate din alge marine, cum ar fi nori (folosită la sushi). Mai obținem vitamina B12 din alimentele fortificate (cereale pentru micul dejun, drojdie inactivă, laptele vegetal etc) și suplimente alimentare.

Simptomele la care să fim atenți

Lipsa vitaminei B12 din organism poate cauza anemie, determinându-l să producă celule roșii anormal de mari, care nu pot funcționa corect. Pentru că aceste celule transportă oxigen în tot corpul, este evident de ce anemia e o problemă serioasă. În general, simptomele apar treptat, dar se pot agrava dacă problema nu este rezolvată în timp util.

Cele mai comune simptome ale anemiei obișnuite includ:

  • oboseală puternică;
  • lipsa energiei;
  • respirație îngreunată;
  • senzație de leșin;
  • dureri de cap;
  • palpitații;
  • tinitus (țiuitul urechilor sau alte sunete);
  • pierderea poftei de mâncare 

Dacă anemia este provocată de un deficit al vitaminei B12, atunci sunt întâlnite și alte simptome, printre care:

  • iratibilitate;
  • depresie;
  • o nuanță gălbuie a pielii;
  • limbă dureroasă, roșie;
  • ulcere la nivelul gurii;
  • parestezie (senzația de arsură, furnicături sau amorțeli, în special la mâini și picioare);
  • modificări ale mersului;
  • vedere tulbure;
  • scăderea abilităților mentale (demență)

Cine are un risc crescut de a avea deficiență?

femei in varsta

Oricine poate avea deficiență de vitamina B12, însă există persoane care prezintă un risc crescut, printre care:

  • adulții de peste 50 de ani;
  • cei cu antecedente de tulburări alimentare (anorexie, bulimie etc)
  • cei cu antecedente de alcoolism;
  • cei diagnosticați cu anemie;
  • cei care au suferit o intervenție gastrică și/sau intestinală;
  • cei care suferă de boala refluxului gastroesofagian;
  • cei care au făcut chimioterapie sau radioterapie;
  • cei care au avut un accident vascular cerebral;
  • cei care au avut un atac de cord;
  • cei care suferă de depresie, demență, vertij, epilepsie, Parkinson;
  • vegetarienii și veganii

Cum te asiguri că ai suficientă vitamina B12 în organism?

Având în vedere cât de importantă este această vitamină pentru funcționarea corectă a corpului, trebuie să ne asigurăm că nu avem un deficit. Chiar și persoanele care nu fac parte din grupele de risc pot avea probleme dacă nu o absorb bine din alimentație. De aceea, data viitoare când îți faci analizele anuale de sânge, cere medicului de familie să îți treacă pe listă și analize pentru B12. Bineînțeles, dacă prezinți un risc mai mare pentru deficiență sau dacă ai deja simptomele enumerate mai sus, e recomandat să te testezi mai curând.

Cine (nu) trebuie să ia suplimente?

suplimente vitamina b12

La fel ca în cazul tuturor suplimentelor alimentare, nu e recomandat să le iei dacă nu ai niciun motiv medical. Înainte de a da fuga la farmacie pentru a ți le cumpăra, fă-ți analizele de sânge și discută cu medicul tău. Așa cum există persoane care consumă carne, dar care au totuși un deficit, există numeroși vegetarieni și vegani care își iau necesarul de B12 din alimente fortifiate.

Interacțiunea cu medicamente

Vitamina B12 poate interacționa cu anumite medicamente și, în unele cazuri, acestea pot reduce nivelul vitaminei din organism. Este vorba de tratamentele pe bază de chloramphenicol (un antibiotic), omeprazol (pentru boala de reflux gastroesofagian și ulcer), famotidină, ranitidină și cimetidină (pentru ulcer) și metformină (pentru diabet). Suplimentele de vitamina C pot reduce de asemenea cantitatea de B12 din organism. Pentru a evita această interacțiune, se recomandă administrarea vitaminei C la minim 2 ore de la cea a unui supliment cu B12.

Indiferent de vârstă, trebuie să ne îngrijim organismul – din păcate, nu primim altul la schimb. Fii atent la orice simptom și asigură-te că ești cu toate analizele importante la zi, pentru a preveni sau trata la timp orice problemă apare.

 

 

Sursă foto: iStock

Abonare newsletter

Fii la curent cu noutatile PracticInBucatarie.ro!

Add Comment

+

Abonare newsletter

Fii la curent cu noutatile PracticInBucatarie.ro!