Cum faci tranziția de la consumul de carne la vegetale

Tot mai mulți oameni iau în considerare dietele bazate pe plante, datorită efectelor benefice asupra sănătății, dar și pentru a ajuta planeta. Însă o astfel de schimbare poate fi dificilă, multe persoane neștiind de unde să înceapă. Mai mult, orice schimbare a stilului de viață poate părea copleșitoare, mai ales când vine vorba de ceva atât de important precum mâncarea.

dieta vegana

Dacă și tu vrei să faci această tranziție, iată ce presupune o astfel de dietă și care sunt pașii pe care trebuie să îi urmezi pentru a te asigura că sănătatea nu îți este afectată.

Ce înseamnă mai exact o dietă bazată pe plante?

Există 3 termeni care ți-ar putea fi familiari: dieta vegetariană, cea vegană și dieta bazată pe plante. Iată care sunt diferențele dintre acestea:

Dieta vegetariană exclude consumul oricărui tip de carne, inclusiv pește și fructe de mare. Persoanele vegetariene continuă să consume cantități moderate de lactate și ouă.

Dieta bazată pe plante exclude toate alimentele de origine animală, inclusiv lactatele și ouăle.

Dieta vegană nu este de fapt un termen corect – a fi vegan presupune reducerea tuturor formelor de exploatare a animalelor. Astfel, veganii nu poartă blănuri și piele, nu folosesc produse cosmetice, de îngrijire și de curățenie testate pe animale, iar cei mai mulți evită mierea, pentru a lupta împotriva exploatării albinelor.

Citește și: 13 alimente care conțin grăsimi sănătoase

dieta vegana

Beneficii pentru sănătate

Numeroase studii au dovedit de-a lungul timpului că alimentația care include carne ne poate afecta sănătatea. Gătirea timp îndelungat sau la temperaturi înalte a oricărui tip de carne poate crește producția de substanțe cancerigene. Consumul de carne procesată a fost asociat și cu dezvoltarea bolilor de inimă și a diabetului. De asemenea, cea roșie în special poate duce la apariția mai multor tipuri de cancer, printre care cel de sân și cel de prostată. Cât despre lactate, acestea pot cauza diferite afecțiuni ale pielii, precum acnee și rozacee, și au fost asociate și cu creșterea riscului de apariție de cancer ovarian și de prostată. Iar ouăle au un conținut ridicat de colesterol, care poate cauza boli cardiovasculare. Astfel, atunci când aceste alimente sunt excluse din dietă, șansele ca aceste boli să apară sunt reduse.

Alimentele vegetale, în schimb, conțin o mulțime de nutrienți benefici. Dietele bazate pe plante oferă organismului mai multe fibre și antioxidanți și sunt bogate în vitaminele A, C și E, magneziu și potasiu. Te pot ajuta și să slăbești, având un conținut mai scăzut de calorii, pot proteja împotriva cancerului și a bolilor de inimă.

bruschete vegane

Bruschete cu humus de sfeclă roșie decorate cu nuci tocate și microverdețuri.

Beneficii pentru planetă

Industria agriculturii animale afectează puternic mediul din cauza emisiilor de gaze cu efect de seră, a defrișărilor, a dispariției anumitor specii de animale și a poluării apelor. Astfel, o dietă bazată pe plante ajută la conservarea apei, la atenuarea schimbărilor climatice produse de om, poate combate foametea globală, reduce consumul de energie și ajută viața marină să prospere din nou.

Citește și: Germenii, de la element de decor la superaliment

Cum faci tranziția către o dietă vegetală în mod sănătos

Începe prin a adăuga alimente noi în dieta ta

O greșeală pe care mulți o fac este să renunțe la carne, lactate și ouă înainte de a introduce mâncăruri noi în dietă. Acest lucru te va descuraja, pentru că vei avea impresia că nu ai de mânca. Începe prin a căuta rețete noi, care să includă mai multe cereale integrale, legume și leguminoase, nuci, semințe și fructe. Testează și condimente sau sosuri noi, care vor îmbunătăți mult preparatele.

Renunță treptat la carne, lactate și ouă

Orice schimbare bruscă în alimentație poate avea efecte negative. Încearcă să faci tranziția treptat, prin setarea unor obiective. De exemplu, alege 1-3 zile pe săptămână în care să mănânci doar vegetale sau prepară-ți în fiecare zi un mic dejun potrivit noii diete. După ce te-ai acomodat, îți va fi mai ușor să te ții de obiective mai stricte.

Evită alternativele vegane din comerț

Cele mai multe produse pe care le găsești în supermarket-uri sunt foarte prelucrate și dăunează sănătății. În general, conțin cantăți ridicate de ulei, zahăr și sare și au multe calorii. Evită deci alternativele pentru mezeluri, burgeri, șnițel, chifteluțe și cârnați. În schimb, caută rețete bazate pe plante pentru mâncărurile tale preferate și prepară-le acasă.

Concentrează-te pe ce ai de câștigat

Să „renunți” la carne, lactate și ouă sună demoralizant, simți că pierzi ceva. Concentrează-te pe beneficii: câștigi mai multă sănătate, consumi o varietate mai mare de mâncăruri, descoperi alimente noi și poți economisi bani.

Fii blândă cu tine

Puțini sunt cei care reușesc să își schimbe alimentația fără a face „greșeli”. Și ce dacă într-o zi ai mâncat o bucățică de friptură pentru că ți-a fost poftă? Nu trebuie să renunți la obiectivele tale doar pentru că vei călca strâmb din când în când.

Încearcă: Curry de legume cu garnitură de orez

 

Sursă foto: iStock

Abonare newsletter

Fii la curent cu noutatile PracticInBucatarie.ro!

Add Comment

+

Abonare newsletter

Fii la curent cu noutatile PracticInBucatarie.ro!