Superalimente exotice vs autohtone: pe care le alegem?

Superalimente

Chia, goji, kale, aronia… Indiscutabil, sunt adevărate comori de nutrienți. Și totuși nu mai valoroase pentru sănătate decât legumele și fructele de la noi.

Necunoscute la noi până deunăzi, azi se vorbește mult despre aceste alimente exotice (quinoa, apio, avocado, papaia, rodie, noni, maca etc.), pe care suntem îndemnați să le consumăm des, datorită substanțelor binefăcătoare pentru sănătate și frumusețe pe care le conțin. Dar dacă pur și simplu înlocuim aceste superstaruri comestibile cu suratele lor autohtone?

„Superaliment”, un termen inventat

Fructele, legumele, cerealele și mirodeniile care au un conținut peste medie de vitamine, minerale, fibre, aminoacizi, antioxidanți și alte principia vegetale active sunt deseori denumite „superalimente“. Deși la fel de sănătoase sunt și multe dintre alimentele autohtone – mere, morcovi, spanac, varză –, acestea nu sunt percepute la fel. Și nu e deloc just.

Există dezavantaje?

Experții sunt de părere că superalimentele exotice sunt lăudate excesiv. Da, sunt valoroase nutritiv, dar nu este confirmat științific că au beneficii superioare alimentelor similare. În plus:

Sunt scumpe și mulți își permit să le cumpere doar ocazional;

Fiind transportate de la mii de kilometri, deseori sunt recoltate înainte de coacere și stau pe drum multă vreme, deci pot pierde o bună parte din nutrienți.

Comparații între superalimente exotice și autohtone

Goji vs afine

goji vs afine

Micile fructe roșii originare din Asia se găsesc în magazine în special deshidratate. Favorizează longevitatea, combat oboseala, ajută la reglarea glicemiei, protejează ochii, efecte datorate mai ales bogăției lor în antioxidanți. Conțin și multe fibre, fier, calciu, vitamine. Alternative autohtone excelente pentru goji, açai, aronia sunt toate fructele noastre de pădure – afine, zmeură, căpșune, merișoare, mure, coacăze – , care au o compoziție apropiată, ba unele sunt chiar mai înzestrate nutritiv.

Quinoa vs mei

quinoa vs mei superalimente

Aliment de bază pentru majoritatea populației Americii de Sud, pseudocereala quinoa este preferată nu doar pentru că nu conține gluten, ci și datorită bogăției în protein și fibre. În plus, este o sursă bună de mangan, potasiu, fier, calciu, vitamine B. Pe lângă faptul că este sățioasă, combate constipația și ajută la prevenirea bolilor de inimă, a diabetului, a hipertensiunii.

Încearcă: 5 rețete de salată cu quinoa

O bună alternativă autohtonă este meiul – este integral, nu conține gluten și ne oferă un pachet similar de nutrienți. Se gătește ca orezul, dar își poate mări volumul de patru ori, deci pune-l pe foc într-o oală suficient de mare.

Chia vs semințe de in

chia vs seminte de in

Deși sunt de câteva ori mai scumpe, semințele de chia conțin cam aceiași nutrienți ca semințele de in: acizi grași omega 3 (17  g/100 g chia și 23 g/100 g semințele de in), proteine și fibre, mangan, magneziu, fosfor, calciu, potasiu, zinc, seleniu. Ambele, consumate regulat, scad riscul bolilor de inimă grație bogăției în omega 3. Adaugă-le în smoothie, cereale, terci de ovăz, iaurt, salate.

Kale vs spanac

kale vs spanac superalimente

Deși ambele legume sunt excelente surse de vitamine și minerale, spanacul este superior nutritiv. În timp ce kale conține mai mult calciu și vitamina C, spanacul ne oferă o cantitate de 2-5 ori mai mare de vitaminele A, B9, K, magneziu, fier, potasiu, precum și mai multă clorofilă și antioxidanți, toate acestea la un preț de câteva ori mai mic.

Ideal ar fi ca spanacul, precum și alte legume cu frunze verzi să fie zilnic prezente pe masa familiei, sub formă de salată, gătite (piure, supă, sote, la aburi) ori incluse în preparate pentru copiii mofturoși (chifteluțe, musaca, spaghete, plăcintă).

Tu cât de des consumi aceste superalimente? Le preferi pe cele exotice sau pe cele autohtone?

 

Citește și: Cele mai bune surse de clorofilă

 

Text: Angelica Cîlțan

Foto: iStock

Abonare newsletter

Fii la curent cu noutatile PracticInBucatarie.ro!

Add Comment

+

Abonare newsletter

Fii la curent cu noutatile PracticInBucatarie.ro!