7 semințe pe care trebuie să le incluzi în alimentație

seminte sanatoase

Știai că seminţele sunt considerate superalimente? Grație proprietăţilor nutritive de excepție și efectelor deosebit de puternice pe care le au asupra stării de sănătate când sunt consumate cu regularitate.

Cauţi o gustare săţioasă, delicioasă şi sănătoasă? Seminţele sunt cea mai bună alegere. Orice plantă conferă seminţelor sale o mare concentraţie de vitamine, minerale, proteine, uleiuri esenţiale, enzime, aşadar o multitudine de nutrienţi aducători de beneficii pentru organismul tău. Adevărate rezervoare de energie, seminţele au un remarcabil efect revigorant asupra acestuia. Nu sta pe gânduri, introdu-le în meniul tău şi al familiei.

Semințe de dovleac

seminte de dovleac

Banalele seminţe de dovleac, pe care le ronţăim deseori pentru a ne alunga plictiseala, au remarcabile virtuți terapeutice. Pe lângă faptul că, datorită triptofanului, îţi asigură un somn odihnitor, prin anumiţi compuşi te-ar putea apăra chiar și de cancer. Potrivit unor studii, femeile care consumă în mod frecvent seminţe de dovleac sunt mult mai puţin expuse riscului de a se confrunta cu cancerul mamar.

Cum să le consumi

Ca atare sau adăugate în salatele de crudităţi, precum şi în cea de sfeclă roşie, în sosuri preparate la rece, ciorbe şi tocăniţe.

Citește și: 5 coji de fructe și legume pe care e bine să le consumi 

Semințe de susan

seminte de susan

Un veritabil tezaur de vitamine, mai ales din complexul B, de minerale, precum fier, calciu, magneziu, fosfor, zinc, seleniu, cupru, mangan, şi antioxidanţi. Foarte apreciate sunt mai ales datorită acidului oleic pe care îl conţin, substanţă capabilă să elimine colesterolul rău din organism, să cureţe sângele, să regleze tensiunea arterială şi glicemia.

Cum să le consumi

Încorporate în iaurt, în salate sau în mâncarea preferată.

Semințe de floarea-soarelui

seminte de floarea soarelui

Pe lângă bogăţia de vitamina E, un excelent antiinflamator şi antioxidant, conţin şi o cantitate apreciabilă de fitosteroli, care contribuie la scăderea colesterolului rău, magneziu şi seleniu. Un răsfăţ frecvent cu seminţe de floarea-soarelui îţi va fi de ajutor în eliminarea paraziţilor intestinali, desfundarea vaselor de sânge, stimularea activităţii rinichilor, reglarea dezechilibrelor psihice, încetinirea procesului firesc de îmbătrânire.

Dacă te confrunţi cu vreo boală cronică, bine ar fi să ţii o cură cu seminţe de floarea-soarelui, indicată în detoxificarea organismului, ischemie cardiacă şi ateroscleroză, fragilitate vasculară, sterilitate, impotenţă, imunitate scăzută, afecţiuni pulmonare, ba chiar şi în boli severe precum leucemia şi scleroza în plăci.

Citește și: Cele mai bune surse de calciu pentru vegetarieni și vegani 

Cum să le consumi

Dacă te-ai decis să ţii o cură cu seminţe de floarea-soarelui, va trebui ca timp de 10-20 de zile să scoți din dietă toate grăsimile, să consumi multe legume şi fructe zilnic, cărora să le adaugi câte 200 g de seminţe de floarea-soarelui.

Semințe de in

semiinte de in

În alcătuirea micilor granule intră trei tipuri de preţioşi acizi graşi polinesaturaţi (omega 3, omega 6 şi omega 9), necesari tuturor proceselor vitale ale organismului. Reprezintă şi o sursă excelentă de fibre, polizaharide, precum şi de lignani (hormoni vegetali cunoscuţi ca antioxidanţi valoroşi), de vitaminele F, A şi E, din complexul B, dar şi de seleniu şi lecitină. Contribuie la îmbunătăţirea activităţii rinichilor, ficatului, tiroidei, aparatului digestiv, previn tromboza, reduc riscul de boli cardiovasculare şi cancer, împiedică îmbătrânirea prematură.

Cum să le consumi

Pot fi adăugate în salate, în iaurt, amestecate cu cereale sau folosite în locul oului din aluatul de clătite, pâine sau plăcinte.

Semințe de chimen

seminte de chimen

Le folosim pentru a conferi preparatelor culinare o aromă aparte fără a ne gândi că bune sunt şi pentru sănătate. Introducându-le cât mai des în dietă, ţi-ar putea îmbunătăţi digestia și combate  arsurile gastrice, acţionează ca un uşor laxativ natural, te ajută să scapi de tuse, îţi atenuează durerile în gât, îţi întărește imunitatea, te apără de problemele respiratorii, precum şi de alergiile de sezon. Apoi, dacă nu reuşeşti să adormi prea uşor seara, ţi-ar putea veni în ajutor tot seminţele de chimen, introduse într-un  preparat culinar pe care să-l consumi cu ceva timp înainte de culcare.

Cum să le consumi

Ca atare, mestecându-le bine înainte de a le înghiţi, sau zdrobite şi adăugate în cereale, creme, supe, piureuri.

Citește și: Ciupercile, o sursă importană de vitamina D și proteine

Semințe de cânepă

seminte de canepa

Sunt foarte bogate în acizi graşi esenţiali omega 3 şi omega 6 și au cea mai mare concentraţie de proteină  vegetală care poate fi sintetizată de organism. Consumate cu regularitate, se constituie într-un ajutor preţios pentru suferinzii de boli cardiovasculare, de diverse forme de cancer, de maladia Alzheimer sau boala Parkinson. Sigur, nu aştepta să le consumi doar dacă te confrunţi cu vreuna din aceste neplăceri, de mare ajutor ţi-ar fi şi în a le preveni.

Cum să le consumi

Introducându-le în salate, cereale, iaurt, sucuri naturale de fructe.

Semințe de chia

seminte de chia

Mai mulţi antioxidanţi decât murele, mai mult calciu decât laptele, mai mult fier decât spanacul, mai multe proteine decât fasolea, mai mult potasiu decât bananele. Acestea sunt particularităţile pentru care merită lăudate seminţele de chia. Apreciate sunt seminţele de chia şi pentru bogăţia de acid alfalinolenic, un acid gras omega 3 a cărui includere în dietă te apără de probleme cardiace. Apoi, şi pentru faptul că scad nivelul colesterolului și menţin echilibrul glicemiei.

Cum să le consumi

Ca atare, fără a fi măcinate, câte 2-4 linguri de seminţe pe zi, după ce au fost îmbibate în apă, iaurt sau suc de fructe.

 

 

 

Text: Olga Sveduneac

Sursă foto: iStock

Abonare newsletter

Fii la curent cu noutatile PracticInBucatarie.ro!

Add Comment

+

Abonare newsletter

Fii la curent cu noutatile PracticInBucatarie.ro!