Recomandări alimentare pentru Paște

Sfaturi oferite de 

Dr. Alice Corina Farcaș
Medic Specialist Gastroenterologie
Centru Medical “Dr. Furtună Dan”
www.drfurtunadan.ro

Perioada de post, ce precede masa de Paște, aduce modificări semnificative în modul de alimentație. În aceste săptămâni se pot înregistra îmbunătățiri ale valorilor colesterolului total, a LDL-C (lipoproteinele cu densitate mică), echilibrarea raportului LDL-C/HDL. Totuși, aceste modificări nu se mențin după reîntoarcerea la obiceiurile alimentare anterioare.
Pentru a nu dezechilibra organismul, foarte importantă este gestionarea corectă a încheierii perioadei de post. O alimentație bogată în proteine ce intervine, brusc, după o perioadă îndelungată de restricții, poate afecta semnificativ sistemul digestiv.
În general, perioada de Paște este asociată cu reuniuni de familie și cu excese alimentare. Pentru a evita problemele de sănătate, în special cele de natură digestivă, este bine să țineți sub control trecerea de la post la alimentația normală.
Evitați o reîntoarcere prea bruscă la obiceiurile alimentare anterioare
Multe persoane asociază noaptea de Paște cu renunțarea în mod brusc la restricțiile alimentare impuse anterior. Astfel, prima masă de Paște este, în multe cazuri, consistentă și servită tarziu, la miezul nopții. Aceasta are efecte negative asupra stomacului, ficatului, colonului. Chiar dacă doriți să respectați tradiția ciocnirii unui ou roșu în noaptea de Paște, limitați-vă la acesta. Amânați servirea unei mese mai consistente pentru a doua zi!
• În primele zile după renunțarea la post, începeți cu mese mai frecvente, care să cuprindă cantități mici de alimente.
Reintroducerea în alimentație a produselor de origine animală în mod treptat permite sistemului digestiv să se readapteze mai ușor și vă ferește de indigestii, arsuri gastrice, aciditate, senzație de balonare și alte afecțiuni gastrice. Treptat, puteți crește cantitatea de proteine, în paralel cu reducerea frecvenței meselor. Este foarte important să vă hrăniți conștient, să fiți atenți la alimentele și cantitățile ingerate la fiecare masă. De asemenea, trebuie să evitați consumul gustărilor între mese.
• Începeți ziua de Paște cu un mic dejun sănătos, pentru a limita cantitatea de alimente consumate mai târziu, pe parcursul zilei.
Ouăle, pe lângă faptul că se consumă în mod tradițional, sunt o sursă de proteine și aminoacizi grași cu un conținut scăzut de grăsimi. Sunt indicate pentru micul dejun, alături de cereale integrale care vă oferă aportul de fibre necesar pentru menținerea tranzitului intestinal normal.

Foto: Practic in bucatarie; Mihai Nicolae

Consumați legume la fiecare masă
De Paște, se consumă, în mod tradițional, cantități mai mari de proteine, în special carne roșie procesată sau prăjită. Acestea sunt surse bogate în grăsimi care pot cauza atât reflux, cât și constipație, în special dacă sunt consumate la ore târzii. Combinându-le cu legume, proaspete sau gătite ușor, obțineți atât beneficiul reducerii cantităților de carne consumate, cât și atingerea aportului de nutrienți necesar.
Nu neglijați mișcarea fizică!
Mișcarea fizică pune colonul în mișcare, ajutând la funcționarea corectă a acestuia. De asemenea, exercițiile fizice sunt foarte utile celor care se confruntă cu sindromul de colon iritabil. 30 de minute de exerciții pe zi sau o oră de plimbare vă ajută și la menținerea greutății corporale în această

 

perioadă predispusă la excese alimentare.
Programați ultima masă cu 3-4 ore înainte de starea de repaus din timpul nopții.
Astfel, permiteți stomacului să se golească înainte de a intra în starea de repaus din timpul nopții. Și ficatul se odihnește în timpul nopții. Evitarea consumării de alimente cu puțin timp înainte de culcare, asigură un somn adânc, odihnitor.

 

 

 

Abonare newsletter

Fii la curent cu noutatile PracticInBucatarie.ro!

Add Comment

+

Abonare newsletter

Fii la curent cu noutatile PracticInBucatarie.ro!