Postul modern

Postul modern

Posturile ținute de-a lungul anului reprezintă momente importante de purificare spirituală, care, însă, nu trebuie să se însoțească de afecțiuni specifice acestor zile, din cauza renunțării la multe principii nutritive, pe care trebuie să le evităm din acest motiv.

oist

Foto: Dr. Paul Dragomir, Medic Primar Gastroenterologie, 
Doctor în Științe Medicale, Centrul Medical Medsana – www.medsana.ro, telefon 021-0697

Există patru posturi importante în timpul unui an – Postul Crăciunului (40 de zile), Postul Paștelui (48 de zile), Postul Fecioarei Maria (15 zile) și postul Sfinților Apostoli Petru și Pavel (15 zile).
Postul Crăciunului are o durată de 40 de zile și începe la 15 noiembrie, urmând a se sfârși la 24 decembrie.
Din punct de vedere al alimentației permise este un post mai „relaxat” decât Postul Paștelui, având multe dezlegări la pește și vin.
Pericolele pentru sănătate în post au ca principale surse:
– deficitul și/sau lipsa varietății în ceea ce privește proteinele: este exclusă carnea, sunt excluse brânzeturile și ouăle, care ar aduce proteine de calitate superioară, cu funcție calorică și nutrițională mult superioară, în detrimentul celor de calitate inferioară găsite în legumele ce înlocuiesc carnea, lactatele și ouăle
– deficitul de calciu și de vitamina D, prin absența consumului de lapte și lactate proaspete
– excesul de carbohidrați; în locul proteinelor și grăsimilor, organismul consumă carbohidrați, conducând la dereglări severe ale metabolismului substanțelor nutritive
– insuficiența vitaminei A

post

În zilele de dezlegare la pește, consumă-l gătit la abur, în cuptor sau pe grătar

– deficitul de fier – conducând la anemie
– limitarea aportului unor vitamine din complexul B – în special vitamina B3 (PP) și B12 (cu rol în regenerarea și creșterea celulară)
– consumul crescut de alimente care conțin fosfați (și care duc la afectări renale și osoase din cauza dezechilibrului balanței fosfo-calcice)
– folosirea de îndulcitori, substituenți de sinteză, coloranți și conservanți chimici, care să „ofere” produselor un conținut proaspăt la vedere, similar la gust cu produsul original, dar cu foarte multe pericole ascunse.
Trebuie, pe cât posibil, evitat consumul de alimente ce conțin „înlocuitori”, cum ar fi soia sau al produselor de tip „șnițel de legume”.

paine

Sunt de preferat pâinea și pastele din făină integrală

Mâncarea de tip „raw” (negătită, nepreparată), ce conține în special legume, fructe, muguri, nuci, semințe, grâne nu poate fi folosită cu succes pe o perioadă atât de îndelungată, fără efecte adverse semnificative.
Există și alimentație de tip “„raw”, asociată cu alimentația pe bază de carne, ceea ce depășește „interdicțiile” postului.
Favorabil pentru regim este consumul de linte, fasole boabe, semințe de dovleac, semințe de floarea-soarelui (oleaginoase crude).
Este preferată pâinea integrală și pastele integrale. E bine să “„profităm” de toate zilele în care este dezlegare la pește (pește slab, preparat la abur, cuptor sau grătar – în niciun caz pește conservat, iar dulciurile procesate trebuie să ocupe un loc cât mai redus în dietă.

Distensia abdominală și diareea (din cauza consumului de legume și fructe crude) se pot accentua, fără a realiza tabloul complet al sindromului de intestin iritabil.
Prezentările la gastroenterolog sunt în aceste saptămâni mai multe, pentru a găsi o cale între „menținerea” postului și „menținerea” sănătății persoanei care se prezintă la medic.

post

Legumele uscate și oleaginoasele, ajutoare prețioase în post

Este extrem de important ca la începutul postului să evaluăm „raportul beneficii/riscuri”, de așa natură încât postul să fie într-adevăr o purificare spirituală, fără a genera alte asocieri patologice pe care un medic să fie nevoit, eventual, să le trateze.
Mulțumim domnului dr. Paul Dragomir, Medic Primar Gastroenterologie, pentru sfaturile prețioase, menite să ne ghideze către un post sănătos.

Foto: Guliver/iStock; PR

Citește și articolul de aici!

Abonare newsletter

Fii la curent cu noutatile PracticInBucatarie.ro!

Add Comment

+

Abonare newsletter

Fii la curent cu noutatile PracticInBucatarie.ro!