Nicio masă fără… legume!

Legumele sunt surse foarte valoroase de vitamine și minerale, dar și de fitonutrienți. Aceștia din urmă sunt unici pentru fiecare tip de plantă și sunt în strânsă legătură cu condițiile în care aceasta a crescut. De multe ori, fitonutrienți sunt chiar pigmenții responsabili de culoarea legumelor (caroteni-morcov, licopen-roșie, betaine-sfeclă roșie etc.). 
Nu există vreo plantă miraculoasă care ne va asigura sănătatea dacă o mâncăm zilnic! Sănătate vom obține dacă mâncăm zilnic legume variate, divers colorate – fiecare ne va aduce propriile substanțe cu rol protector. 
E mai bine să consumăm legumele și fructele în sezonul lor, deoarece concentrația de substanțe nutritive este maximă imediat după recoltare (simpla depozitare determină modificarea compoziției nutriționale – de exemplu, se reduce semnificativ concentrația de vitamina C). La legumele de sezon nu sunt necesare atât de multe tratamente pentru ca planta să ajungă în bună stare la consumator, plus că se respectă ciclul normal de formare și creștere al plantei, respectiv concentrația de substanțe nutritive, ceea ce asigură și gust mult mai atractiv.

 

Foto: Dr. Elena Tănase, medic specialist medicină internă, nutriționist; lector Fundația Calea Victoriei

Recomandările lunii:

Sfecla roșie
Aduce cantități mici din aproape toate vitaminele și mineralele necesare, dar este în special valoroasă pentru aportul de magneziu, fosfor, potasiu, caroteni, vitamine din grupul B – în special folați (cu excepția vitaminei B12, care este exclusiv de origine animală); este și o bună sursă vegetală de fier (cu mențiunea că fierul vegetal este mai greu absorbit de organism).
Conține betaine – pigmenți cu rol antioxidant și după unele studii chiar antiinflamator. Este bine să o coacem în coajă sau dacă o fierbem să consumăm și apa în care o fierbem (în supe, ciorbe). Se depozitează ferită de lumină.

 

Sfecla roșie conține în mod natural o cantitate mare de nitrați pe care o concentrează din sol, astfel încât în orele imediat următoare consumului are efect de scădere a tensiunii arteriale.
Sfecla roșie poate fi consumată și sub formă de suc, însă, contrar mediatizării, sucul de sfeclă roșie nu vindecă boli serioase cum este cancerul. Consumul excesiv poate avea chiar efecte nedorite/nocive.

 

Foto: Sandvișul lui Marte

 

Rețeta lunii:

Sandvișul lui Marte
E plin de energie și forță, ca și zeul antic.
 În plus, este de post și fără gluten!
Se coace o sfeclă roșie. Se pasează pulpa de sfeclă roșie și se înglobează în humus, adăugând câte o lingură și gustând. Se potrivește gustul cu sare, piper și eventual chili.
Se feliază fin morcovi și ardei gras și se asamblează sandvișul, cu pâine de secară integrală (pumpernickel), frunze de ruccola, germeni de sfeclă roșie.

Morcovul
Morcovul este o excelentă sursă de caroteni, care ulterior vor fi convertiți în vitamina A (importantă pentru o vedere optimă, sănătatea pielii, părului, unghiilor, rezistența oaselor, dinților). Sunt și surse de vitamine din grupul B, vitamina K1 (importantă pentru o coagulare normală a sângelui și de ajutor pentru o structură osoasă normală), precum și de minerale ca fosfor, potasiu, zinc, cupru, seleniu. Carotenoizii sunt pigmenți de culoare galben sau portocaliu în general și prin rolul lor puternic antioxidant sunt utili în prevenția bolilor cardiovasculare, bolilor degenerative, precum și a anumitor tipuri de cancer (ca parte a unei alimentații variate și echilibrate). Morcovul este util și prin aportul de fibre. Poate fi consumat atât în stare crudă, cât și prin preparare termică (betacarotenul este mai bine absorbit de organism din morcovul preparat termic).

Foto: PR, iStock/Guliver

Abonare newsletter

Fii la curent cu noutatile PracticInBucatarie.ro!

One Response

  1. Elisabeta Gligor aprilie 1, 2020

Add Comment

+

Abonare newsletter

Fii la curent cu noutatile PracticInBucatarie.ro!