Ce tip de lapte vegetal alegi?

Laptele este un aliment nelipsit din orice bucătărie. Îl folosim în cafea sau ceai, în smoothie-uri, în ciocolata caldă, peste cereale și în numeroase rețete dulci sau sărate. Deși laptele de vacă este foarte popular, multe persoane optează pentru alternative, din cauza restricțiilor alimentare, a intoleranțelor sau pentru binele planetei. Dacă și tu vrei să faci această schimbare în alimentația ta, ți-am pregătit o listă cu cei mai buni înlocuitori și beneficiile lor, moduri în care poți prepara chiar acasă lapte vegetal și idei de rețete sănătoase.

lapte vegetal de migdale

Adaugă în laptele de migdale 1 linguriță de cacao și 2 de miere pentru o băutură energizantă.

De ce renunță oamenii la laptele de vacă?

Aproximativ 75% din populația planetei suferă de intoleranță la lactoză, iar simptomele acesteia includ balonarea, disconfortul abdominal, durerile abdominale, iar în multe cazuri și vărsături și diaree.

Posibilele riscuri pentru sănătate reprezintă un alt motiv pentru care unele persoane renunță la laptele de vacă. Există preocupări legate de conținutul de antibiotice și hormoni care ne-ar putea afecta.

Nu în ultimul rând, veganii exclud din alimentație toate produsele de origine animală, inclusiv lactatele, pentru a reduce exploatarea animalelor.

Citește și: Cele mai bune surse de calciu pentru vegetarieni și vegani 

smoothie din lapte vegetal

Mixează în blender 2 banane, 1 mână de afine și 1 cană de lapte de caju, pentru o băutură cremoasă.

Ce tipuri de lapte vegetal există?

Laptele de soia este în general prima alternativă a celor care renunță la lactate. Conține aceeași cantitate de proteine ca laptele de vacă și este cel mai similar ca gust și consistență.

Cel de migdale are un conținut mai scăzut de proteine și conține acid fitic, care poate limita absorbția fierului, a zincului și a calciului. În schimb, este sărac în calorii, carbohidrați și grăsimi.

Laptele de caju are un gust bogat și o textură mai cremoasă. Este ideal pentru cafea și latte, dar și pentru prăjituri, datorită gustului său delicios.

Pentru persoanele cu alergii și intoleranțe, alegerea cea mai potrivită este laptele de orez. Deși este sărac în proteine și alți nutrienți, are un gust dulce, deci nu are nevoie de un adaos de zahăr.

Laptele din fulgi de ovăz este bogat în proteine și fibre, dar și în calorii. Este o alegere bună pentru cereale, la micul dejun, pentru coacere și gătit.

Laptele de cocos este diferit de celelalte alternative și se folosește în general la gătit. Este mult mai gros și are un conținut mare de grăsimi, fiind ideal pentru curry, sosuri, deserturi. Spre deosebire de restul produselor din această listă, este disponibil la conserve.

Încearcă: Vafe vegane cu lapte de cocos

budinca din lapte vegetal

Prepară pentru micul dejun o budincă sănătoasă din semințe de chia, quinoa și fulgi de ovăz cu lapte vegetal, peste care pui felii de banane și ciocolată neagră rasă.

Cum să prepari lapte vegetal acasă

Poate ai observat că produsele din comerț au un preț destul de ridicat, motiv pentru care ai ezitat să le încerci. Însă laptele de migdale, caju, orez și fulgi de ovăz se pot prepara foarte simplu acasă! Nu ai nevoie decât de un blender, o sită fină și o pâlnie.

Lasă la înmuiat câteva ore sau peste noapte migdalele, caju-ul sau fulgii de ovăz. În cazul orezului, asigură-te că este bine fiert. Dacă te grăbești, poți da într-un clocot și celelalte ingrediente, vor fi chiar mai ușor de mixat la blender.

După ce ai mixat bine cu apă, strecoară printr-o sită fină și toarnă într-o sticlă cu ajutorul pâlniei. În funcție de gustul dorit, poți adauga în amestec și puțin sirop de arțar sau miere, esență de vanilie sau de rom sau chiar scorțișoară.

O jumătate de cană de migdale, caju, orez sau fulgi de ovăz la 2 căni de apă sunt suficiente pentru 1 litru de lapte, dar îți recomandăm să te joci cu cantitățile pentru a descoperi consistența care îți place cel mai mult.

Laptele de soia se prepară diferit. Boabele de soia trebuie hidratate aproximativ 36 de ore, timp în care apa trebuie schimbată de câteva ori. Apoi, boabele se scurg și se pun într-o cratiță, se acoperă cu apă și se dau în clocot. Folosind un mixer vertical sau un robot de bucătărie, se zdrobesc bine, pentru a le transforma într-o pastă. Peste această pastă se adaugă 2 căni de apă și se lasă să fiarbă la foc mic 15-20 de minute. La final, se strecoară compoziția printr-o sită deasă.

crema de caju

Nu arunca resturile de caju după ce prepari laptele! Combină-le cu o linguriță de ulei de măsline, sare și piper după gust, fulgi de drojdie inactivă și mărar sau arpagic tocat pentru o cremă de „brânză” delicioasă.

Ce să iei în considerare când alegi laptele

Multe produse din comerț au zahăr adăugat, pentru un gust mai plăcut. Verifică întotdeuna lista de ingrediente și evită-le pe cele care listează zahărul în primele 3 locuri.

Dacă ești vegană, optează pentru lapte vegetal îmbogățit cu vitamina B12. Aceasta este esențială pentru sistemul imunitar și sănătatea creierului, însă se găsește în mod natural doar în produsele de origine animală.

Și calciul este foarte important pentru sănătatea întregului organism, dar în special pentru oase. Verifică eticheta produsului pentru a afla dacă a fost îmbogățit cu calciu.

Desigur, dacă ai alergii la gluten, nuci sau soia, evită laptele produs din astfel de ingrediente.

 

 

Sursă foto: iStock

Abonare newsletter

Fii la curent cu noutatile PracticInBucatarie.ro!

Add Comment

+

Abonare newsletter

Fii la curent cu noutatile PracticInBucatarie.ro!