Dieta fără gluten, de la necesitate la tendință

dieta fara gluten

În ultimii ani, glutenul aproape că a devenit un subiect tabu. Să recunoști că încă mai consumi alimente care conțin această substanță poate atrage priviri critice. Se crede că, până în anul 2025, piața globală a alimentelor fără gluten va crește de la 4,5 la 5,3 milioane de euro. Însă de unde a pornit totul? Cât de periculos este glutenul și pe cine afectează de fapt? Vorbim doar de o tendință sau există un pericol real? Haideți să aflăm!

Ce este de fapt glutenul?

Glutenul reprezintă un grup de proteine care se găsesc în anumite cereale. Deși termenul se referea inițial doar la proteinele de grâu, acum este folosit și pentru orz, secară, ovăz și derivatele acestora. Este utilizat în special pentru a oferi aluatului elasticitate, însă nu se găsește doar în pâine, paste, prăjituri sau pizza, ci și în unele supe, sosuri, mezeluri și chiar bere.

Pericolele din spatele consumului de gluten

Acesta poate cauza reacții inflamatorii, imunologice și autoimune, însă nu la toate persoanele. Cea mai cunoscută afecțiune este boala celiacă, care afectează 1-2% din populația globală, urmată de sensibilitatea la gluten, de care suferă 6-10% din populație. Mai există și dermatita herpetiformă și ataxia glutenică. Aceste tulburări sunt tratate printr-o dietă care exclude glutenul, însă multe cazuri rămân nediagnosticate din cauza lipsei de cunoaștere a simptomelor și a criteriilor de diagnostic.

fructe si legume

Fructele și legumele sunt lipsite de gluten în mod natural. În plus, au un conținut ridicat de fibre.

Boala celiacă poate fi dezvoltată la orice vârstă

Această boală autoimună afectează în primul rând intestinul subțire, iar simptomele sale includ pierderea poftei de mâncare, diareea, umflarea excesivă a abdomenului (numită distensie), crampe musculare, deficite nutriționale, anemie, oboseală sau chiar depresie. Varietatea de simptome, care variază de la persoană la persoană, poate face boala mai greu de diagnosticat. În general, simptomele sunt observate încă din copilărie, până la vârsta de 2 ani. Totuși, boala poate fi dezvoltată la orice vârstă și este asociată cu alte boli autoimune, precum diabetul de tip 1 și tiroidita Hashimoto.

Citește și: Germenii, de la element de decor la superaliment

Pentru diagnosticarea bolii se pot face analize de sânge, endoscopii, dar și investigații suplimentare care să identifice deficitul de fier, de vitamina B12, de acid folic sau de calciu. De asemenea, se măsoară densitatea osoasă, pentru a identifica o potențială osteoporoză.

Sensibilitatea la gluten, o afecțiune controversată

Simptomele sunt similare cu cele ale bolii celiace și sindromului de intestin iritabil, însă sensibilitatea la gluten nu îndeplinește criteriile de diagnostic pentru boala celiacă și nu generează un răspuns autoimun. De multe ori, cei care suferă de această sensibilitate rămân nu doar nediagnosticați, ci și nerecunoscuți de către specialiști. În general, aceștia au mai avut probleme de sănătate și recurg la autodiagnostic, optând singuri pentru o dietă fără gluten.

produse de patiserie

– Produsele de patiserie sunt interzise în cadrul dietei fără gluten.

Dermatita herpetiformă, o inflamație similară herpesului

Este tot o boală autoimună, la baza căreia stă intoleranța la gluten. Se caracterizează prin erupții ale pielii, în special pe coate, genunchi și coapse, alături de mâncărime puternică, iar uneori pot apărea și manifestări digestive (balonare, diaree, scăderea în greutate). Se tratează prin excluderea glutenului din alimențaie, dar și prin tratament medicamentos. Fără un diagnostic și tratament, există riscul de suprainfecție a leziunilor.

Ataxia glutenică poate provoca leziuni ireversibile

Spre deosebire de afecțiunile anterioare, ataxia glutenică face organismul să își piardă coordonarea musculară. Simptomele acestei tulburări neurologice includ dificultăți la înghițire, vorbire dificilă, tremor muscular, dificultăți la mers, dar și amețeală, oboseală, greață sau vărsături. Este o boală care progresează lent și este important să fie diagnosticată și tratată la timp, altfel poate cauza leziuni cerebrale ireversibile. Și de data aceasta trebuie consultat un medic gastoenterolog, care va recomanda o alimentație strictă fără gluten și deseori suplimente de vitamina D, complexul de vitamiine B, zinc, calciu și magneziu.

Citește și: Tot ce trebuie să știi despre boabele de hrișcă

Evită dieta fără gluten dacă nu ai probleme medicale

Din păcate, acest tip de alimentație a devenit o adevărată tendință și multe persoane renunță la gluten fără a avea un motiv medical. În cazul acesta, „nu strică să încerc” este diferit de renunțarea la zahăr sau lactate, de exemplu. Medicul gastroenterolog Peter Green, directorul Celiac Disease Center de la Universitatea din Columbia, este de părere că cei care adoptă o dietă fără gluten (deși nu sunt bolnavi) riscă anumite probleme de sănătate. Produsele care conțin gluten sunt bogate în fibre, iar făina de grâu este deseori îmbogățită cu vitamine și fier. Astfel, acești nutrienți pot lipsi din alimentația celor care nu consumă gluten. În plus, multe dintre produsele fără gluten pe care le găsim în supermarket pot avea un conținut ridicat de zahăr și grăsimi, pentru a le asigura un gust mai bun – ambele pot provoca creșterea în greutate.

milkshake fara gluten

Unele lactate aromate din comerț pot conține gluten. Optează pentru iaurturi, smoothie-uri și milkshake-uri proaspete, făcute în casă.

Cum arată o dietă fără gluten echilibrată

În primul rând, să aflăm care sunt alimentele care conțin gluten. Persoanele care suferă de afecțiunile amintite mai sus trebuie să scoată din meniul zilnic:

  • pâine pe bază de grâu;
  • paste pe bază de grâu;
  • produse de patiserie;
  • gustări precum covrigeii, chipsurile, floricelele, batoanele de muesli;
  • sosuri precum cel de soia, teriyaki, barbecue, ketchup-ul și dressing-urile de salată;
  • bere și unele băuturi alcoolice aromate;
  • alternative vegetale la carne, precum burgerii, chifteluțele sau hot dogii
berea in dieta fara gluten

Atenție la bere! Această băutură populară conține de obicei gluten. Caută una pe bază de orez, hrișcă, porumb, sorg sau mei.

Această listă nu trebuie să te sperie pentru că există numeroase opțiuni fără gluten, care îți vor permite să te bucuri de mâncăruri sănătoase și gustoase. Poți consuma fără grijă aceste alimente:

  • fructe și legume;
  • lactate (dacă obișnuiești să consumi lactate cu arome adăugate, verifică eticheta, e posibil să conțină gluten!);
  • ouă;
  • carne;
  • nuci și semințe;
  • quinoa, orez, hrișcă, tapioca, mei;
  • făină de năut, de soia, de migdale, de porumb, de cocos sau de tapioca

Atenție! Verifică cu atenție eticheta fructelor și legumelor la conservă, congelate sau uscate. Acestea pot conține sosuri, arome sau alte ingrediente cu gluten. E bine să eviți și carnea procesată, precum cârnații, salamul, cremvuștii și alte mezeluri.

Citește și: 12 trucuri prin care salvezi mâncarea

În Uniunea Europeană, produsele preambalate sau cele neambalate din restaurante și instituții trebuie marcate dacă nu conțin gluten. Astfel, ar trebui să găsești pe etichetă „Gluten Free” sau „Fără gluten” ori „conținut foarte scăzut de gluten”, care înseamnă 100 de părți pe milion de gluten sau mai puțin. Este important de menționat că „Fără gluten” poate însemna un conținut considerat inofensiv, nu neapărat absența completă. Se crede că mai puțin de 10 mg de gluten pe zi nu ar provoca anomalii, însă momentan nu au fost făcute suficiente studii pe acest subiect.

După cum vezi, secretul este să verifici întotdeuna lista ingredientelor, pentru a te asigura că produsul pe care îl cumperi nu conține gluten. Totuși, cea mai bună alegere rămâne consumul de alimente proaspete sau preparate acasă. Această abordare îți va permite să urmezi dieta și cu un buget restrâns. Din păcate, produsele fără gluten sunt mai costisitoare, producătorii fiind nevoiți la rândul lor să cheltuie mai mulți bani. Acest lucru se datorează testelor mai stricte pe care produsele trebuie să le treacă, dar și evitării contaminării.

dieta fara gluten echilibrata

Dieta fără gluten nu are doar interdicții! Te poți bucura în continuare de alimente sănătoase și delicioase.

Cum te confrunți cu conspitația

Așa cum am menționat mai sus, dieta fără gluten interzice anumite alimente bogate în fibre. Acest lucru poate duce la conspitație, un efect secundar des întâlnit. Soluția este simplă: introdu în meniul tău mai multe alimente bogate în fibre, precum broccoli, linte, semințe de chia și de in, zmeură, avocado, mere, dovleac, cocos, porumb sau cartofi dulci.

În concluzie, la fel ca în cazul oricărei schimbări drastice în dietă, îți recomandăm să te consulți întâi cu un medic specialist. Alimentația fără gluten este obligatorie în cazul anumitor persoane, însă selecția dezechilibrată de alimente poate duce la deficiențe nutriționale.

 

 

Foto: iStock

 

Abonare newsletter

Fii la curent cu noutatile PracticInBucatarie.ro!

Add Comment

+

Abonare newsletter

Fii la curent cu noutatile PracticInBucatarie.ro!