Cele mai bune surse de clorofilă

surse de clorofila

Știm deja că verdețurile fac minuni în bucătărie și în dietă, dar ce anume face aceste plante atât de prețuite? Dacă în alte articole am acordat atenție vitaminelor și mineralelor, acum a venit momentul să ne concentrăm puțin și asupra substanței responsabilă pentru culoarea verde: clorofila. Află în continuare ce beneficii obții de la această substanță vitală pentru plante.

Ce este clorofila?

Clorofila reprezită un grup de molecule cu pigment verde, care se găsește în plante; numele său provine din greacă, de la cuvintele „chloros” (verde) și „phyllon” (frunză). Rolul său este esențial în procesul de fotosinteză: colectează energia solară cu ajutorul căreia plantele sintetizează bioxidul de carbon și eliberează oxigen. Astfel, clorofila este extrem de importantă și pentru animale și oameni: fără ea, plantele nu ar putea crește, deci nu am avea cu ce ne hrăni. Însă aceasta ne mai aduce și câteva beneficii directe, de care ne putem bucura în urma consumului de plante cu un conținut bogat de clorofilă.

clorofila

Indispensabilă plantelor, clorofila are numeroase beneficii și pentru organismul uman.

Citește și: Cum păstrezi verdețurile în stare proaspătă

Beneficiile clorofilei pentru sănătate

Cele mai importante moduri prin care clorofila ne poate ajuta organismul includ:

Poate reduce riscul de apariție a mai multor tipuri de cancer. În acest moment nu au fost efectuate suficiente studii pe oameni, însă câteva studii efectuate pe animale au avut rezultate încurajatoare. Cercetătorii au arătat că incidența tumorilor de ficat poate scădea cu până la 63%, a celor de stomac cu până la 45%, iar în cazul tumorilor pancreatice rezultatele au fost similare.

Ajută în construcția sângelui. Consumul de suc de iarbă de grâu, bogat în clorofilă, poate ajuta în tratarea anemiei și talesemiei, ambele fiind tulburări cauzate de deficitul de hemoglobină.

Poate reduce mirosurile corporale. Unele deodorante și ape de gură conțin clorifilă pentru a ajuta în eliminarea mirosurilor neplăcute. Acest lucru poate fi realizat și printr-o dietă bogată în legume proaspete.

Poate ajuta în tratamentul anti-acneic. Acest beneficiu a fost dovedit în urma studiilor unde participanții au folosit un gel cu clorofilă. Deși rezultatele au fost pozitive (acneea a fost redusă, la fel și leziunile provocate de aceasta), studiile au fost efectuate pe un număr foarte mic de participanți.

Poate funcționa ca un remediu anti-îmbătrânire. Cercetătorii au arătat că o combinație de clorofilă și tretinoidă ar putea fi un tratament eficient pentru reducerea semnelor de îmbătrânire a pielii cauzate de soare.

Din păcate, momentan există puține studii științifice care să susțină mai multe beneficii pentru sănătate ale clorofilei. Alte efecte benefice care necesită investigații suplimentare includ pierderea în greutate, creșterea energiei, o stare de spirit mai bună și ameliorarea artritei.

În orice caz, legumele care conțin clorifilă trebuie introduse oricum în alimentația noastră, având multe alte beneficii. Au un conținut ridicat de apă, puține calorii, sunt bogate în fibre, au proprietăți anti-cancerigene, îmbunătățesc aspectul pielii, reduc stresul și pot ajuta în procesul de slăbire.

Citește și: Alimente pentru un sistem imunitar puternic

Alimente bogate în clorofilă

risotto de primavara

Prepară-ți un risotto de primăvară cu sparanghel, dovlecei zucchini și mazăre pentru un prânz rapid, bogat în clorofilă.

Pentru a beneficia cât mai mult de calitățile clorofilei, e recomandat să consumăm în fiecare zi verdețuri proaspete. Din păcate, dacă acestea sunt gătite (mai ales timp îndelungat), conținutul de clorofilă scade cu până la 50%. Astfel, e bine să ne concentrăm pe salate sau garnituri cât mai puțin procesate.

Iată ce ar trebui să incluzi mai des în alimentația ta:

Spanacul. Cele mai des întâlnite rețete cu spanac cer ca acesta să fie gătit, însă poate fi adăugat în orice tip de salată sau așezat pe un sandvici. 100 grame conțin 2,9 proteine, 3,6 carbohidrați, 2,2 grame fibre și doar 23 de calorii.

Lucerna. Arabii o numesc alfalfa, cuvânt ce poate fi tradus prin „părintele tuturor alimentelor”. Poate fi consumată ca atare, în salate, însă poate fi găsită și sub formă de ceai sau suplimente alimentare.

Pătrunjelul. Nelipsit din bucătăria oricărui român, pătrunjelul poate fi folosit în supe și ciorbe (adăugat la final, pentru a nu-și pierde proprietățile), peste mâncăruri la cuptor, peste paste sau în salate. 100 gr conțin 3,3 gr fibre, 6,3 gr carbohidrați și 3 gr proteine.

smoothie verde cu clorofila

Un smoothie verde din banane, spanac, castravete și zeamă de lămâie îți oferă un plus de energie între mese.

Sparanghelul. Deși nu este atât de popular în România din cauza prețului ridicat, sparanghelul merită introdus (măcar ocazional) în alimentație. Se servește în general ca aperitiv sau garnitură, crud sau gătit 1-3 minute.

Fasolea verde. 100 grame asigură 20,3% din porția zilnică recomandată de vitamina C, 18% din cea de vitamina A și 23,8% din cea de vitamina A. Mai conține și calciu, fier, potasiu, cupru și alte minerale importante.

Mazărea. Având un conținut mare de fibre și proteine vegetale, boabele de mazăre pot fi consumate ca garnitură sau fel principal. În plus, au puține calorii și grăsimi, ajutând în procesul de slăbire.

Ceaiul Matcha. Este numit și „aurul verde”, având de zece ori mai mulți antioxidanți decât cel verde, dar și cantități mari de vitamine și minerale. Acest lucru se datorează faptului că este de fapt un extract de ceai; se prepară din pudra obținută din frunzele de ceai verde (nu se infuzează, iar frunzele nu se aruncă).

Spirulina. A devenit foarte populară după ce a fost folosită ca supliment alimentar pentru astronauții NASA, însă în Africa Centrală se consumă de multe secole. Este o microalgă care poate fi găsită sub formă de pudră sau tablete și poate fi adaugată în smoothie, suc natural sau piure.

clatite americane

Poți folosi ceaiul Matcha și în rețete de deserturi, precum aceste clătite americane servite alături de zmeură și fistic tocat.

Suplimente cu clorofilă

Există, desigur, și suplimente alimentare cu clorofilă, care pot fi găsite sub formă lichidă sau capsule. În cazul clorofilei lichide, aceasta se adaugă în băuturi, însă unele persoane pot considera gustul neplăcut. De aceea, se recomandă pentru început o cantitate mică, apoi se crește treptat doza. Dacă se preferă capsulele, acestea se pot lua de până la 3 ori pe zi, în timpul mesei. Produsele includ în general instrucțiuni despre modul de utilizare, însă întotdeuna e bine să vă consultați cu un medic sau nutriționist înainte de a începe să luați orice suplimente alimentare. Acest lucru este cu atât mai important dacă sunteți gravidă sau alăptați! Bineînțeles, aceste suplimentele nu ar trebui să înlocuiască o alimentație sănătoasă, cu multe legume proaspete. Important de menționat este că unele produse disponibile pe piață conțin de fapt clorofilină, nu clorofilă. Cei doi compuși sunt înrudiți și au proprietăți similare, însă doar un consum de legume îți garantează cu adevărat aportul de clorofilă.

 

 

Text: Alina Neamțu

Surse foto: iStock, 123rf

Abonare newsletter

Fii la curent cu noutatile PracticInBucatarie.ro!

Add Comment

+

Abonare newsletter

Fii la curent cu noutatile PracticInBucatarie.ro!