Vrei să fii sănătos de sărbători? Respectă câteva reguli alimentare simple!

Dna dr. Gabriela Ancateu acordă consultații la Centrul Medical „Dr. Furtună Dan”

Interviu despre alimentația de sărbători, oferit redacției și cititorilor Practic în bucătărie de către doamna Dr. Gabriela Ancateu, Medic specialist Medicină de familie, Nutriție și siguranță alimentară la Centrul medical „Dr, Furtună Dan”, București

www.drfurtunadan.ro

 

 

1. Cum este bine să facem trecerea de la post (alimentație exclusiv vegetariană) la alimentația normală?

Trecerea de la alimentația de post (alimente ușor digerabile) la alimentația normală este bine să fie făcută treptat. Organismul are nevoie de 2-3 zile de tranziție pentru a nu se resimți. Această tranziție presupune consumarea unor porții echilibrate, moderate. Completarea fiecărei mese cu legume și salate susține digestia și ajută la ținerea sub control a aportului de produse tradiționale. Pentru a limita cantitățile consumate, masa principală trebuie începută cu o supă sau cu o ciorbă ușoară. Este de dorit ca masa principală să cuprindă maxim două feluri de mâncare.
Hidratarea este, de asemenea, foarte importantă deoarece ușurează digestia, induce senzația de sațietate și curăță organismul de toxine.

2. Sunt greșeli pe care noi, românii, le facem frecvent în alimentația de sărbători ?

Românii au obiceiul de a găti și de a mânca în exces în perioada de sărbători. Alimentația hiperproteică, oferta foarte bogată de la fiecare masă și tendința de a gusta din fiecare fel de mâncare sunt cele mai frecvente greșeli la noi. Riscurile sunt cunoscute și conștientizate, dar de cele mai multe ori sunt asumate de români încă înainte de a începe sărbătorile. Perioada de post cu înfrânările specifice susține excesele din perioada de sărbători, controlul cantităților consumate la revenirea la alimentația normală fiind destul de dificilă pentru români.

3. Care sunt cele mai frecvente probleme care apar în perioada sărbătorilor și țin de sistemul digestiv?

Alimentația din perioada sărbătorilor, în special a sărbătorilor de iarnă, pune organismul în dificultate. Cea mai mare presiune pentru organism o exercită fripturile din carne grasă, mezelurile tradiționale de Crăciun bogate în grăsimi, sarmalele greu digerabile, salatele cu maioneză, prăjiturile bogate în zaharuri și grăsimi. La aceasta se adaugă:

– combinația nepotrivită a alimentelor;

absența fibrelor alimentare;

– tendința de a mânca din cât mai multe preparate la aceeași masă;

porțiile mari de mâncare;

suplimentarea numărului de mese dintr-o zi.

Toate acestea pot cauza multiple probleme ale tractului digestiv:

– reflux gastro-esofagian

– gastrită

– dischinezie biliară

– pancreatite

– constipație

– sindrom de colon iritabil

– decompensarea diabetului zaharat.

De asemenea, consumul excesiv de alcool și alimentele foarte sărate pot determina creșterea tensiunii arteriale.

4. Cele mai multe persoane se plâng că se îngrașă de sărbători? Cum este posibil să prevină acest lucru?

Pentru a evita creșterea în greutate de sărbători este foarte important să fie respectat un orar de mese regulat.

O singură masă pe zi trebuie să fie mai consistentă.

De asemenea, este recomandat să mâncați încet, conștient (sațietatea apare la aproximativ 20 minute de la începerea mesei). Totodată, încercați să:
– alegeți alimentele care vă atrag cel mai mult, pe care să le consumați în porții mici,
– asociați legume și verdețuri la fiecare masă,
– injumătățiți porția de prăjitură,
– consumați prăjiturile sau cozonacul la micul dejun sau la gustări, nu ca desert, după un fel principal,
– reduceți cantitatea de pâine,
– consumați carne preparată la cuptor (nu prăjită sau friptă), asociată cu salată de legume în loc de cartofi sau orez,
În plus, hidratați-vă cât mai mult și faceți mișcare!

 

Pentru informațiile și sfaturile oferite, redacția Practic în bucătărie mulțumește doctor Gabriela AncateuMedic specialist Medicină de familie, Nutriție și siguranță alimentară la Centrul medical „Dr. Furtună Dan”, București, precum și doamnei

Daniela Serban, Director Marketing la Centrul Medical „Dr. Furtună Dan”

Pentru programări la unul dintre medicii Centrului Medical „Dr. Furtună Dan”, intră pe www.drfurtunadan.ro

 

 

 

 

Vrei să citești un alt interviu oferit cititorilor Practic(i) de către un specialist din Centrul Medical „Dr. Furtună Dan”?

Add Comment